artikel

Arjen Kuneman: “Onze supply chain bemoeienis gaat heel ver

Logistieke dienstverlening Premium

Arjen Kuneman: “Onze supply chain bemoeienis gaat heel ver

Iedere markt vraagt een andere aanpak en dienstenpakket, en daarom werd de wereldwijd geldende bedrijfsvisie aangepast. Hiermee zette Arjen Kuneman de Nederlandse organisatie van Modus-Link op de kaart. De vrijheid om te investeren legt de general manager geen windeieren. Er waait een frisse wind door het bedrijf en zijn werkwijze wordt wereldwijd overgenomen. “Er zit enorm veel energie in de mensen.”

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 9 maart 2012.

De rode draad in de carrière van Arjen Kuneman is naast omzet- en operationele verantwoordelijkheid ook nog het managen van klanten. Die combinatie is in een logistieke functie niet vanzelfsprekend. In het verleden is het logistieke duizendpoot Kuneman echter altijd gelukt. Ook bij logistiek dienstverlener ModusLink kon hij dat takenpakket anderhalf jaar terug op zich nemen. De functie van general manager was nog niet helemaal op die manier ingericht. Kuneman kreeg de vrijheid om de invulling van zijn nieuwe rol volledig naar zijn hand te zetten. Kuneman: “De business waar we in zitten verlangt dat ook. Het is niet alleen omdat ik het vind en het graag doe. Het is ook nodig om de klanten goed te kunnen bedienen”.

    

ModusLink lijkt een vreemde eend in de logistieke bijt?

“Jullie doen vooral Value Added Logistics, wordt er al gauw gezegd, maar dat dekt de lading niet als je ziet wat wij allemaal doen. Er zijn heel veel traditionele logistiek dienstverleners actief op de markt, die uit het transport en de warehousing komen en vandaaruit aan VAL zijn gaan doen. Onze services gaan veel verder. Wij bemoeien ons zelfs met de inhoud van het product. Vanaf het moment dat de klant bezig is met de ontwikkeling van een product zitten wij meteen al aan tafel. We bemoeien ons met de verpakkingsmaterialen en zelfs met hoe het product op de markt wordt gebracht. Daar zit heel veel toegevoegde waarde in. Hoewel Moduslink uiteraard ook het fysiek vervoeren of opslaan van de producten uitvoert, gaat het dan voornamelijk om het hele management daar omheen. Dat maakt dat wij meer

invloed hebben op de supply chain dan een traditionele logistiek dienstverlener.”

   

Hoe groot is die invloed?

“Hoe het product verpakt wordt, wat voor doos er omheen gaat, de bill of materials, waar in de keten de juiste software op een product wordt gezet, dat zijn punten waar we ons allemaal mee bemoeien.

ModusLink is ooit met ‘printing on demand’ begonnen, de gebruiksaanwijzingen printen voor producten. Daarmee zijn we de ‘software on demand’ ingerold, het leveren van de floppy’s en installatiecd’s bij softwarebestellingen. En zo zijn we weer de logistiek ingerold, meer de hardwarekant op. Door de oorsprong van het bedrijf zijn wij in staat de complexere supply chain en planning te overzien. We kopen de materialen ook in voor onze klanten. Zoals voor TomTom. Het apparaat zelf is hun expertise. De inkoop van de doos, de kabels, de cd, zelfs het design van het doosje zoals de klant het in de winkel ziet liggen, maken wij.

  

We hebben dus een flinke invloed op de supply chain, en dus ook invloed op de verbeteringen die in de keten zijn te behalen. Om een beeld te geven. Er gaat jaarlijks voor 10 miljard euro aan waarde door onze handen. De bemoeienis gaat best ver. Zo worden in China productielijnen aangepast zodat er in Nederland bij het klaarmaken van de kits in onze operatie meer gemak ontstaat.”

  

Er zijn dus niet alleen logistici nodig?

“Inderdaad. We hebben hier een mix van logistieke mensen en medewerkers met meer een industriële achtergrond rondlopen, zoals verpakkingsspecialisten. Er zijn zelfs mensen binnen ons bedrijf die het artwork voor een verpakking kunnen bedenken. Maar ook mensen die een keten kunnen regisseren. Dat doen we onder meer voor TomTom en HP. We helpen onze klanten onder meer met inkoop en voorraadbeheer. Het kapitaal dat die bedrijven moeten investeren wordt hierdoor veel lager. Doordat wij dit voor veel klanten doen, lukt het ons om het zelfs goedkoper in te kopen. We zijn gespecialiseerd in de lagewaardecomponenten zoals gebruiksaanwijzingen en softwaredragers. Door producten zo laat mogelijk in de keten klant- of landspecifiek te maken krijg je minder voorraden.”

  

Waar ben je het meest trots op?

“Er zit enorm veel energie in dit bedrijf, bij de mensen. ModusLink is een Amerikaans bedrijf. Er is geprobeerd om één visie te laten gelden voor de hele wereldwijde organisatie. Dat heb ik veranderd voor de Nederlandse organisatie. We hebben hier te maken met een andere markt en bieden de diensten op een andere manier aan. Bijvoorbeeld parcelmanagement. We rekenen per pakket uit wat de ideale transportmodus is. Voor verschillende orderprofielen hebben we verschillende oplossingen. Mooi om te zien dat we door die aanpassing niet meer volgend zijn, maar juist leidend zijn geworden. Onze manier van werken wordt wereldwijd overgenomen. Daar ben ik trots op.

  

Ons wereldwijde IT-systeem is heel krachtig en heeft grote voordelen. Hier wordt flink in geïnvesteerd en het werkt uitstekend, maar er kleven ook nadelen aan. Er moest naar mijn smaak voor de Nederlandse markt nog wel wat worden aangepast. Die vrijheid om te investeren krijg ik gelukkig.”

  

Komt de ervaring bij OTTO van pas?

“De uitzendbranche is een branche op zich, maar het inzetten van uitzendkrachten is heel belangrijk voor ons. In de gesprekken met uitzendbureaus komt de ervaring die ik heb opgedaan bij OTTO Workforce goed van pas. Dat neem je toch mee in je rugzak. Het helpt in het opzetten van je personeelsbestand en de flexibele schillen. En ook bij bijvoorbeeld de ModusLink Academy die we nu hebben. Die komt uit mijn koker. Omdat wij zo’n aparte vorm van logistieke dienstverlening hebben, is het nodig om de mensen die bij ons komen werken zelf op te leiden. We leiden op dit moment 150 medewerkers op. Niet alleen de vaste mensen krijgen een opleiding, ook uitzendkrachten doen mee. Van mensen op de vloer tot hbo-ers. We werken hierin samen met het ROC. Als de opleiding is afgerond krijgen bijvoorbeeld teamleiders een erkend mbo-diploma. Een opleiding bestaat uit een vakgericht deel en een gedeelte dat meer gaat over softe competenties. Het vaststellen van de benodigde skills is heel belangrijk.”

  

Hoe wordt Nederland een logistieke topsector?

“Onze eigen betrokkenheid bij de vele lobbyclubs is nog niet zo groot. Ik zou dat graag anders zien. Wel hebben we meegewerkt aan het boek ‘Logistiek in beeld’, dat vorig jaar aan de overheid is aangeboden. ModusLink is een van de veertien logistieke praktijkvoorbeelden die in dat boek worden beschreven, onder meer bedoeld om Nederland als logistieke topsector in het buitenland te presenteren. Ondertussen is het de sector wel gelukt om een beeld neer te zetten van hoe ketenregie er uit moet zien. Toch gaat het daarbij nog vaak over het managen van vervoersstromen. Je bent dan eigenlijk al te laat, wij stappen al veel eerder in de keten, al bij het ontwerp. We beginnen al met het denken over hoe een product in de markt wordt gezet. Consumenten vragen steeds meer. Onze klanten krijgen hierdoor te maken met steeds meer productvarianten. Als wij dat als logistieke partner weten terug te brengen naar minder producten op voorraad, terwijl nog wel steeds hetzelfde aantal varianten in de winkel kan liggen, scheelt dat enorm in de kosten. Dan heb je het ook over ketenregie.”

  

Waar ligt de ambitie?

“Ik zoek mijn ambitie vooral in de intrinsieke groei. Ik hoef niet zo nodig hogerop in dit bedrijf te komen. Ik vind mijn werk heel leuk. Over vijf jaar zit ik nog in dezelfde rol, maar dan wel met twee keer zoveel klanten. Wereldwijd zijn er nu al verschillende start ups van diverse elektronicaklanten. Daar haal ik mijn ambitie uit. We zijn als bedrijf in staat veel kosten uit de supply chain te halen. Dat gaat vaak ten koste van onze eigen omzet. Daar moet je niet bang voor zijn. Klanten zien de prijzen dalen, wij gaan daarin mee. Met die instelling lukt het mij om het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen. Ik ben heel veeleisend voor mezelf. Als je een willekeurige medewerker vraagt wat er is gebeurd nadat ik hier ben gekomen als

general manager, zal hij zeggen dat er heel veel energie is gekomen in het bedrijf door de visie voor de Nederlandse organisatie goed neer te zetten. Ik ben goed in het mensen enthousiast krijgen voor die visie.

Wat voor mij persoonlijk een echte motivator is, zijn de maandelijkse internationale calls met de directie in Amerika. Dan ben ik het niet die de Nederlandse resultaten presenteert. Nee, het zijn de medewerkers zelf die vertellen over de verbeteringsprojecten die ze hebben gedaan. Dat is natuurlijk een geweldige ervaring voor ze. Iedereen praat erover binnen het bedrijf. Het gaat dan niet om de mooie PowerPoint slides die worden gepresenteerd, het gaat om het verhaal zelf. Er wordt echt wat mee gedaan. Goede ideeën worden overgenomen en intern uitgerold in andere landenorganisaties. Zoals op het gebied van duurzaamheid.”

  

Hoe groen is ModusLink?

“Veel lucht door de lucht vervoeren, daar hebben we een hekel aan. Toch zijn er nog heel veel bedrijven die bijvoorbeeld een klein product in een grote retailverpakking laten invliegen. Luchttransport willen we zoveel mogelijk beperken. We zullen er alles aan doen om de producten zo slim mogelijk te verpakken: op de juiste manier, met de juiste verpakkingsmaterialen, op de juiste plaats en op het juiste moment in de keten. Ook kijken we naar andere manieren van sourcen. De CO2-emissie voor onze klant HP hebben we helemaal van A tot Z doorgerekend. Door onze adviezen is een grote vermindering van de emissies behaald. We kijken daarbij ook naar hergebruik van materialen. Door op een slimme manier klantcontactcenters op te zetten, hebben we ervoor gezorgd dat er 30 procent minder producten retour komen. Dat zijn enorme duurzame verbeteringen.”

 

Partnerniveau

ModusLink is een Amerikaans Nasdaq genoteerd bedrijf. De logistieke onderneming is onder meer vertegenwoordigd in Azië, Midden-Amerika, Noord-Amerika en Europa. Klanten als TomTom en AMD wordt een groot deel van de supply chain uit handen genomen. Er gaat jaarlijks 80 miljard euro aan klantwaarde door het bedrijf heen, waarvan 10 miljard euro in Nederland, het bedrijfsonderdeel in Apeldoorn waar Arjen Kuneman sinds anderhalf jaar de scepter zwaait als general manager.

Klanten die alleen op zoek zijn naar simpel vervoer en opslag zijn bij ModusLink aan het verkeerde adres. “Als we die vraag toch krijgen gaan we meteen het product ontleden en bekijken hoe de supply chain beter kan worden georganiseerd.” ModusLink zit niet alleen met logistiek managers om tafel, maar ook met de productmanagers. “En zo zitten we meteen op partnerniveau met de klant te praten. Dan heb je een heel ander gesprek.”  

 

Arjen Kuneman (42)

Functie: General manager ModusLink sinds juni 2010

Daarvoor: operationeel directeur bij Otto Workforce (2 jaar) en diverse management- en directie functies bij Geodis (8 jaar)

Opleiding: Econometrie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam

Aantal medewerkers: 350 vaste medewerkers plus een flexibele schil van uitzendkrachten

Eigen pand van 25.000 m2 in Apeldoorn plus 12.000 m2 extern

Privé: getrouwd, twee zoons (9 en 11)

Auto: Audi A6

Hobby’s: wielrennen, punk- en metalmuziek 

Kader bij artikel:

Reageer op dit artikel