artikel

Winnende tips voor het NK Speed Docking

Logistieke dienstverlening

Zowel supermarkten als fabrikanten zien steeds meer in dat uniformiteit voor iedereen voordelen oplevert. GS1Nederland heeft met de SSCC-code een oplossing die bijdraagt aan het snel en efficiënt leveren en ontvangen van goederen bij distributiecentra. Marco Van der Lee biedt tips voor het NK Speed Docking.

Winnende tips voor het NK Speed Docking
NK speed docking

GS1 Nederland werkt al ruim 30 jaar aan verbeteringen in de keten. Verbeteringen die bijvoorbeeld de logistieke processen tussen handelspartners versoepelen en de branche daarnaast nog eens kostenbesparing opleveren. GS1 Nederland stimuleert als neutraal platform deze ketensamenwerking.

     

NK Speed Docking

Daarmee is het NK Speed docking een initiatief dat laat zien dat door horizontale en verticale samenwerking lostijden bij distributiecentra verkort kunnen worden. GS1 Nederland heeft een oplossing die bijdraagt aan het snel en efficiënt leveren en ontvangen van goederen bij distributiecentra door het verbinden van de informatiestroom met de fysieke goederenstroom. Dit doen we om alle producten zo snel mogelijk in de winkels te krijgen en zo de consument zo goed mogelijk te kunnen bedienen.

    

Hoe?

Met een SSCC-code krijgt iedere logistieke eenheid een wereldwijd uniek nummer. Deze code staat op een GS1-label – ook wel palletlabel genoemd – en identificeert automatisch de inhoud van een pallet of andere verzendeenheid. Deze code staat ook in het elektronische GS1-verzendbericht. De leverende partij laat hiermee via EDI weten welk product wanneer aankomt in het distributiecentrum van de retailer en van wie het afkomstig is.

     

De voordelen:

  

  • het versnellen van het goederenontvangstproces
  • het verkorten van wachttijden van chauffeurs
  • het efficiënt inzetten van materieel, waardoor minder chauffeurs nodig zijn
  • exact kunnen tracken en tracen waar goederen in de keten zijn
  • en minder kans op fouten door minder menselijke handelingen

  
De consument wil zijn producten altijd in het schap zien liggen en dat betekent ook dat supermarkten samen met fabrikanten en logistiek dienstverleners de supply chain moeten optimaliseren. Er moet wat gedaan worden aan de wachttijden bij de dc’s omdat chauffeurs soms uren staan te wachten voordat de vrachtauto is gelost. Dit kostte alle partijen in de keten enorm veel geld en kan worden opgelost door ketenbreed samen te werken. Als leveranciers, logistiek  dienstverleners en distributiecentra informatie met elkaar delen kunnen  we dit probleem oplossen. Uit marktcijfers blijkt dat we de lostijden met 80% kunnen verkorten als we het goederenontvangstproces automatiseren met scanning van GS1-labels in combinatie met elektronische verzendberichten.
 
De consument is het gezamenlijk doel waar iedereen zich op moet richten. Daarom werken supermarkten en fabrikanten daar gezamenlijk aan. Ze zitten in hetzelfde schuitje.

  

Het NK laat concreet zien hoe groot het probleem in de sector is. Niet alleen Mars laat in dit initiatief zien dat ze samen met haar logistieke dienstverlener en klanten de lostijden bij distributiecentra kunnen verkorten. Ook kunnen bij retailers de chauffeurs, goederenontvangstmedewerkers en het hoofdkantoor samenwerken om de tijden te verkorten. 

 

Reageer op dit artikel