artikel

Wim Bosman: ‘Ondernemerschap is emotie en zorgen voor je personeel

Logistieke dienstverlening

Na 48 jaar houdt Wim Bosman er mee op. Zijn bedrijf heeft hij verkocht aan de Nieuw-Zeelandse logistiek dienstverlener Mainfreight. Met de zekerheid dat alles bij het oude blijft. “Ik heb altijd risico’s genomen, maar nu niet. In het belang van mijn klanten en mijn personeel.”

Wim Bosman: ‘Ondernemerschap is emotie en zorgen voor je personeel
Wim Bosman

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2011.

Tijdens afgelopen carnaval kwam de vrolijke optochtskaravaan ook over ’t Goor, het industrieterrein in ’s-Heerenberg waar de immense panden staan van Wim Bosman. “Daar kijk je dan toch even met andere ogen naar. Met alles wat hier staat ben ik intensief bezig geweest. De aankoop van grond, de opbouw van de panden en hoe het er nu bij staat. Ik ruil dat in voor een mooie bankrekening. Het ene heeft emotionele waarde, het andere niet.”

  

Open mentaliteit

De tijd om afscheid te nemen komt dichtbij. Sterker nog. Bosman heeft zijn bureau al ontruimd voor zijn opvolger, de Nieuw-Zeelander Mark Newman. “Goeie vent van midden veertig. Goed opgeleid, veel ervaring, open mentaliteit. Net als hier in de Achterhoek gaan ze in Nieuw-Zeeland voor niet lullen maar poetsen. Daar hou ik van.”

Tot het einde van dit jaar kijkt Bosman mee over de schouder. Dan is hij zeventig. Maar hij blijft verbonden als commissaris, als vraagbaak. Meer niet. “Een ding is zeker, geen twee kapiteins op een schip. Ik heb al elders in ’s-Heerenberg een kantoor betrokken.”

     

Genoeg interesse

Dat Bosman geen bedrijfsopvolger achter de hand had, was diverse partijen al geruime tijd bekend. Dus klopten ze aan de deur. Bosman stond een aantal van hen vriendelijk te woord. Hij wist wat hij wilde en vroeg welk bedrag ze in gedachten hadden. Maar de bieders waren nog niet zo ver. Dat kwam later wel. Niet voor Bosman. “Moeizame onderhandelingen voeren en dan te horen krijgen dat er geen geld is. Daar pas ik voor.”

De logistieke sector kent veel familiebedrijven. Slechts een beperkt aantal heeft de omvang van Wim Bosman, ook Europees gezien. Dus zou een overname moeten komen van beursgenoteerde bedrijven of van financiële instellingen. “Die laatste zijn uit op het snelle geld en verkopen het bedrijf weer door op termijn. Dat weet je niet wat er gebeurt. Natuurlijk was er interesse van branchegenoten. Maar dan ontstaat het risico dat bedrijfsonderdelen worden samengevoegd. Dat wilde ik niet. Het bedrijf moet in tact blijven voor mijn personeel en voor mijn klanten. Dat had ik mezelf voorgenomen.” Ook voor een management-buy-out was het bedrijf veel te groot geworden.

  

Sterk in groupage

In oktober 2010 kwam de eerste voorzichtige besnuffeling met Mainfreight, een bedrijf met 166 locaties, waarvan 53 in Noord-Amerika. Een grote partij in Australië en Nieuw-Zeeland, maar geen footprint in Europa. Voor Bosman de perfecte match.

“Zij zijn heel sterk in groupage. Daar hebben wij ook onze kracht liggen. Internationaal vervoer gaat gebukt onder de concurrentiedruk uit Oost-Europa. Nationaal vervoer en groupage blijven interessant. De oprichter en CEO Bruce Plested heeft nog altijd 18 procent van de aandelen in bezit en is een echte ondernemer. Van mijn leeftijd. Er ontstond al snel een klik. Hij ging destijds wel naar de beurs om de groei van zijn bedrijf te financieren. Ik heb altijd alle winst teruggestopt in de onderneming en ben op die manier groot geworden. Mij maakt het niet uit. Ik zag een beursgang niet zo zitten.”

      

Betere winstmarge

De klik met de verre branchegenoot was goed genoeg om accountants en juristen aan het werk te zetten. Als overnamebedrag is 120 miljoen euro naar buiten gebracht. Bosman grijnst er even bij. Goldman Sachs sprak over een ‘pretty attractive price’, waarvoor Mainfreight het bedrijf kan overnemen. De beleggers gaven hun goedkeuring met een mooie koersstijging.

  

Eind maart hield Mainfreight een speciale aandeelhoudersvergadering om groen licht te krijgen voor de overname en een bijbehorende lening van ruim 222 miljoen euro. Het bedrijf hoeft voor de transactie niet extra aandelen uit te geven. Voor een lening bij de bank kreeg het bedrijf de benodigde toestemming, zodat de overname volgens plan kan doorgaan. Deze maand vindt de afronding plaats.

“Mainfreight is een financieel gezond bedrijf, dat een betere winstmarge haalt dan wij in Europa. Dat vind ik zo jammer van deze sector. Er wordt goed gewerkt en hard gewerkt. Maar we laten ons uitspelen. Ook voor klanten met extreme eisen weten we hier in Europa altijd wel weer een weg te vinden. Dat is vaak niet goed voor de winstgevendheid. Opdrachtgevers zouden daar eens over na moeten denken. Ze doen zichzelf op lange termijn tekort door het laatste er uit te willen persen. Geef ons de kans om goed personeel binnen te halen en te behouden. Geef ons de kans om kwaliteit te leveren. Daar heb ik me altijd sterk voor gemaakt en dat zie ik terug bij Mainfreight.”

  

Eigen vastgoed

Een deel van het vastgoed van Wim Bosman Group blijft in handen van de oprichter. Bosman behoudt 30 hectare, Mainfreight krijgt als onderdeel van de overeenkomst 35 hectare in bezit. Dat laatste deel hoort onlosmakelijk bij de activiteiten van de logistiek dienstverlener. Het andere deel zou ook voor andere bedrijven geschikt gemaakt kunnen worden.

“Ik zie het als een cadeautje dat ik achter de hand wil houden. Want ook al word ik dit jaar zeventig, ik wil toch graag actief blijven voor een paar dagen in de week. Ik moet wat te bellen hebben en te beslissen. Na al die jaren ondernemerschap kan ik niet in één keer mijn hele leven omgooien.”

“Ondernemerschap is vooral emotie”, zegt Bosman met plotselinge stemverheffing. “Daar ben je altijd mee bezig. Ook onbewust als je op de snelweg rijdt. Hoe moet ik dit oplossen? Daar lig je soms wakker van.”

Hij begrijpt weinig van ondernemers die al rond hun vijftigste de schaapjes op het droge hebben en dan van het leven gaan genieten. “Jonge gasten nog, die alleen maar gaan voor het snelle geld. Misschien had ik een andere sector moeten kiezen. Maar dat past niet bij mij. Ik heb altijd veel lol gehad in mijn werk. Het is fantastisch om met goede mensen om je heen te kunnen werken. Daarom hou ik wat bedrijfjes waarmee ik actief kan zijn.”

   

Belangrijke les

Samen met zijn vrouw Ans wil hij graag gezond oud worden. Reislustig is Bosman niet. Wel laat hij op dit moment een prachtig zeewaardig jacht bouwen met 4.000 pk vermogen, want hij houdt van power. En van ruimte om te varen. Daarom brengt hij zijn boot naar Kroatië. “Mooie eilanden en ruim water.” In de Nederlandse wateren is het veel te druk. Dat levert maar kwaaie gezichten op als de transporteur een keer gas wil geven.

Wat is de belangrijkste les, die hij heeft geleerd? “Zorgen voor een goede relatie met de medewerkers en blijven hameren op kwaliteit. In meerdere opzichten. Begin jaren zeventig was ik op bezoek bij een grote terminal van UPS in Amerika. Wat ik daar zag, is me altijd bij gebleven. Schone auto’s, personeel dat er netjes uit zag. Geen sportbroekjes, maar fris gewassen en geschoren. Daar begint het mee. Dat zijn belangrijke uitgangspunten. Vanuit die basis kun je verantwoordelijkheden diep weg leggen in de organisatie. Dat is altijd onze kracht geweest.”

  

WIM BOSMAN (69)

In 1963 startte Wim Bosman een transportbedrijf in ’s-Heerenberg, waar hij is geboren en getogen. In 1970 verhuisde hij naar een pand aan de Goorsestraat, ondanks bezwaren van de gemeente, die een andere locatie in gedachten had. Het zou nooit meer goed komen tussen de ambtenarij en wat uiteindelijk de grootste werkgever binnen de gemeentegrenzen werd.

    

In totaal bebouwde Bosman 340.000 vierkante meter warehouseoppervlak en beschikt hij over 16 vestigingen in Nederland, België (voormalig Maenhout), Frankrijk, Duitsland, Polen, Rusland en Roemenië. Het bedrijf heeft ruim 1.600 mensen aan het werk en laat meer dan 1.000 vrachtwagens rijden. Vorig jaar noteerde Wim Bosman een omzet van 240 miljoen euro, met een winst van 19,4 miljoen euro.

  

Mainfreight bestaat sinds 1978, ging in 1996 naar de beurs en heeft nu 166 vestigingen in Nieuw-Zeeland, Australië, Zuidoost-Azië en de USA. Er werken ruim 3.200 mensen bij Mainfreight wereldwijd. De omzet bedroeg vorig jaar 696 miljoen euro, het bedrijfsresultaat was 47 miljoen euro. Het jaarverslag meldt als doelstelling voor 2015 om in zes Europese landen actief te zijn. Vier jaar eerder dan gepland is die doelstelling gehaald.

 

Reageer op dit artikel