artikel

Liane Philipsen: ‘Steeds meer invloed op logistiek van de klant

Logistieke dienstverlening Premium

Liane Philipsen: ‘Steeds meer invloed op logistiek van de klant

Vrouwen op verantwoordelijke posities in het logistieke vakgebied zijn nog schaars. Bij velen staat de sector synoniem voor ronkende trucks en sfeerloze magazijnen. Toch zijn er genoeg vrouwen die met plezier dagelijks sturing geven aan logistieke processen en de ambitie hebben om in dit vak te groeien. Zo ook Liane Philipsen.

“Logistiek verandert. Verladers betrekken logistiek dienstverleners steeds meer bij de strategie van hun bedrijf. Ik merk dat onze invloed bij klanten op hun logistieke processen steeds groter wordt. Het werk is ook allang geen dozen schuiven meer; het gaat om processen en het ontwikkelen van strategieën.

 

Ik zit voor Wim Bosman regelmatig om de tafel met klanten als John Deere en Samsung. We kijken dan welke projecten er bij ons lopen, welke projecten bij hen. Moeten er nog processen bijgestuurd? Wat speelt er? Zo hebben we onlangs met een van de klanten bedacht dat we echt niet elke dag hun filialen hoeven te beleveren. Voor hen was betrouwbaarheid juist veel belangrijker en dan stuur je dat proces bij. Dat strategisch meedenken, in combinatie met het leiden van de dagelijkse operatie, dat maakt dat geen dag hetzelfde is. Die afwisseling vind ik heerlijk.”

   

“Ik ben tijdens mijn studie Bedrijfskunde begonnen als orderpicker in het magazijn bij Wim Bosman. Nu ben ik eindverantwoordelijk voor de warehousing op de site in ’s-Heerenberg. Ik geef direct leiding aan vier medewerkers en onder hun leiding werken weer 250 medewerkers.

Als leidinggevende vind ik het meedenken van de medewerkers erg belangrijk. We stimuleren hen dan ook enorm om continu op te letten of de dagelijkse gang van zaken beter kan. We doen dat via regelmatige meetings met medewerkers van warehousing én administratie gezamenlijk. Er komen zo veel nieuwe ideeën boven, variërend van arbotechnische zaken tot IT-aanpassingen of andere indelingen van het warehouse. Wel is het essentieel dat medewerkers zien dat je met goede ideeën ook echt iets doet en laat weten waarom je iets niet doet. Dit resulteert niet alleen in efficiënter werken, maar ook de klanttevredenheid stijgt ermee. Zo ontvingen we de ‘Achieving excellence award’ van John Deere. We hadden de hoogste score omdat we vaak met suggesties kwamen die voor hen direct tot verbeteringen leidden. We hebben de Award met een aantal afgevaardigden opgehaald in Amerika, dat stimuleerde de gehele operatie enorm. Je moet lol in je werk hebben, echt, zo simpel is het, dat geldt voor iedereen.”

“Ik heb trouwens geworsteld met de vraag of ik aan deze specifieke vrouwenrubriek mee wilde doen. Het gaat in je werk toch om persoonlijke kwaliteiten als mens en we moeten geen speciale positie willen innemen. Aan de andere kant wil ik graag laten zien dat het vak zeker ook voor vrouwen hartstikke leuk is. Dus vrouwen: kom erbij! Ook in dit vak kun je zeker hoger opklimmen.

Het is (nog) best een mannenwereld maar zeker geen vak voor cowboys en rouwdouwers. Je moet je als vrouw niet al te bedeesd opstellen maar met enig zelfvertrouwen. Mannen roepen ‘laat mij dat maar doen’ en ze beginnen gewoon, zien wel of het lukt. Vrouwen willen 100 procent zeker zijn dat ze het kunnen voordat ze iets nieuws oppakken. Dat is ook eigenlijk het enige punt waarop ik vrouwen anders benader. Ik ben soms dwingender tegen hen: je kunt dat en dat ga je doen ook. En ach, voor eigenlijk iedereen in de Achterhoek geldt: als je maar hard werkt en weet wat je doet, dan kom het wel goed.”

 

Liane Philipsen (38)
 

Functie: Director Logistic Services ‘s-Heerenberg
 

Contracturen: 40 uur
 

Opleiding: HEAO Logistiek Arnhem;  

Bedrijfskunde Radboud -Universiteit Nijmegen
 

Loopbaan: Diverse functies bij Wim Bosman: Management Trainee, Operations Manager, Business Development Manager, Director -Logistic Services

 

 

Reageer op dit artikel