artikel

Linx Nijmegen: alles via de sorteerterminal

Logistieke dienstverlening Premium

Linx Nijmegen: alles via de sorteerterminal

Het concept Linx is door logistiek dienstverlener Cornelissen uit Nijmegen in de markt gezet. Doel is om de winkelbevoorrading in de stadsregio Arnhem-Nijmegen schoner en bedrijfseconomisch verantwoord uit te voeren met behulp van een LZV-combinatie en een elektrisch voertuig.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 februari 2010.

 

LINX (NIJMEGEN)
 
Cornelissen Transport uit Nijmegen is de initiatiefnemer van Linx
 
Albert Heijn is een belangrijke partner bij de opstart van het project, evenals carrosseriebouwer Burgers
 
Afvalbedrijf DAR is partner en verzorgt de verwerking van papier en karton
 
Het initiatief wordt gesteund door de gemeente Nijmegen, stadsregio Arnhem/Nijmegen en de provincie Gelderland
 
ROC Nijmegen en de HAN zijn betrokken bij het opleiden van nieuwe medewerkers
 
Informatie:
http://www.cornelissen.nl/

De kern van Linx wordt gevormd door een stadsdistributie- en sorteerterminal buiten de binnenstad van Nijmegen. Deze terminal staat onder beheer van Cornelissen Transport. De fysieke overslag tussen aanvoer en ‘last-mile’ distributie vindt hier plaats, evenals het voorraadbeheer en het aansturen van de ritten. Om het aantal vervoersbewegingen te beperken worden pakketten en losse zendingen zo veel mogelijk met elkaar gecombineerd.
 

LZV

De aanvoer van grote volumes naar de terminal wordt uitgevoerd met Piek gecertificeerde LZV-voertuigen. De stadsdistributie wordt voor grote volumes verzorgd met vrachtwagens op aardgas (CNG), en voor kleine volumes met een elektrisch voertuig. Het benodigde basisvolume voor een significante verhoging van de transportefficiëntie op de heen- en terugreis, wordt gevormd door enkele grote verladers en logistiek dienstverleners. Deze samenwerking is in 2010 operationeel en zal naar verwachting in 2012 op volle sterkte draaien.
 

Proef

Albert Heijn is een belangrijke partner bij de aftrap van het concept. Met de eerste innovatieve LZV-combinatie is een proef gedaan met winkelafleveringen in Nijmegen. Albert Heijn zal in 2010 door investeringen in haar logistiek systeem helpen het concept verder uit te rollen. Verder is de grootgrutter nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen en neemt zij het voortouw bij de ontwikkeling van de LZV, waarbij twee opleggers van 10,5 meter aan elkaar worden gekoppeld. Op de snelwegen wordt deze combinatie getrokken door een Euro 5-trekker, in de stad door een trekker die rijdt op CNG.
 

Subsidie

Eind februari wordt de eerste elektrische vrachtauto afgeleverd. Het voertuig wordt uitgerust met een koelunit en een laadklep. De actieradius is 150 kilometer. Er wordt momenteel gekeken of het zinvol is om met een accusnellader te werken om ook ritten van 200 kilometer aan te kunnen. Op termijn zal de benodigde energie volledig duurzaam worden opgewekt. Het plan is om dit lokaal te doen door het toepassen van zonnepanelen op het dak van de Linx terminal.

Om het concept bedrijfseconomisch haalbaar te maken is het nodig om ook naar de mogelijkheden buiten de regio Arnhem/Nijmegen te kijken. Cornelissen Transport kan de hoge investering in voertuigen niet alleen dragen. Daarom heeft het bedrijf landelijke en lokale overheden verzocht om bij te dragen in de meerkosten. Gedacht wordt om binnen dit initiatief samenwerking te realiseren met Binnenstadservice.nl in Nijmegen.
 

Bekendheid

Directeur Matthijs Zwart en projectleider Henk Derksen hoopten meer bekendheid te krijgen door mee te doen aan de Award. “Wij realiseren ons dat het concept landelijk moeten worden uitgerold om het bedrijfseconomisch tot een succes te maken. Op korte termijn komen er twee LZV’s bij en over een tijdje moeten dit er tien worden.” Naast Albert Heijn lopen er nu volop gesprekken met andere verladers.

 

Lees ook het artikel met video: Albert Heijn laat online boodschappen ‘elektrisch’ afleveren

Reageer op dit artikel