artikel

Centrumservice Zwolle: bevlogen fietskoeriers

Logistieke dienstverlening Premium

Centrumservice Zwolle: bevlogen fietskoeriers

Het autoluw maken van een binnenstad is vaak een heet hangijzer en levert regelmatig spanning op omdat veel partijen moeten willen meewerken. Centrumservice.nl begint daarom voorzichtig: “Eerst zaaien, en daarna langzaam oogsten.”

En alles zonder subsidie.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 februari 2010.

CENTRUMSERVICE.NL (ZWOLLE)

  • Basis van Centrumservice.nl is bloeiend fietskoeriersbedrijf en dito fietstaxibedrijf
  • Neutrale speler: korte afstanden, laatste kilometer, dus geen bedreiging voor andere transporteurs
  • Gaat uit van kostendekkende begroting
  • Wordt gesteund door gemeente Zwolle en winkeliersvereniging Citycentrum
  • Model via abonnementen
  • Afleveren goederen is mogelijk vanaf 07:00 uur
  • Biedt voordelen voor eigen vervoerders die niet meer de stad in hoeven en zo meerdere steden in één route kunnen combineren
  • Meer informatie: info@cycloon.eu

 

  

Eddy te Rietstap, eigenaar van Cycloon Fietskoeriers en Arjan Kok, eigenaar van Fietstaxi Zwolle, hebben de handen ineen geslagen en Centrumservice.nl opgezet. Het uiteindelijke doel is een P&D, Parkeren en Distributie op één plek, aan de rand van de stad. Van daaruit kan het winkelend publiek met de fietstaxi, per elektrisch vervoer of eventueel met een aan te leggen kabelbaan naar het centrum om te winkelen. Na het afrekenen kan iedereen zijn spullen bij de P&D afhalen en vervolgens verder reizen per eigen vervoer of anderszins.

 

Omdat dit plan niet eentweedrie te realiseren is, begint CentrumService.nl met waar het goed in is, namelijk ‘stedelijke distributie op een duurzame, verkeersvriendelijke en economisch haalbare manier’. Eddy te Rietstap: ‘Ons streven is puur gericht op milieuvriendelijke distributie en we hebben ons vooral ingeschreven voor de prijs om ons project onder de aandacht te brengen.’

 

Postbusservice

Cycloon Fietskoeriers bestaat inmiddels zeven jaar en Te Rietstap heeft 15 mensen voor zich rijden in Zwolle, Arnhem en Groningen. De postbusservice is op dit moment de basis van het bedrijf. Bijna 150 verschillende bedrijven en instellingen maken gebruik van deze service. Met verschillende soorten en maten fietsen worden voor half tien ’s ochtends al deze klanten bediend. Bij 80% van deze klanten wordt aan het einde van de middag ook weer de uitgaande post opgehaald. Ook de gemeente Zwolle is in 2004 voor het bezorgen van de post overgestapt van de bestelauto naar de fiets. Zwolle leent zich prima voor de fiets, omdat het een compacte stad is met alle belangrijke instellingen binnen handbereik.

 

“Centrumservice.nl wil de verschillende transportstromen die de binnenstad in en uit gaan combineren op een duurzame manier. In het begin per transportfiets, maar als het lukt al snel per elektrische bestelauto”, zegt Te Rietstap. Centrumservice.nl biedt via een abonnementsvorm aan aangesloten klanten (winkeliers, leveranciers, vervoerders, instellingen, gemeenten en bewoners, kortom alle binnenstadbewoners) de mogelijkheid om zendingen aan te bieden op een later tijdstip, maar dan wel tegelijkertijd in één rit. Dat werkt sterk ontlastend op zowel de verkeersdruk als het milieu. Winkeliers kunnen overigens de goederen ontvangen op een tijdstip dat zij zelf willen.
 

Langs A28

In eerste instantie wordt de bestaande locatie aan de rand van het centrum geschikt gemaakt. Hier is snel op- en overslagruimte te creëren voor 72 palletplaatsen. Vanaf deze locatie is het voor een transportfiets vijf minuten fietsen naar de binnenstad. Op termijn wil het bedrijf uitbreiden naar de naastliggende leegstaande fabriekshal. Het ideaalplaatje is dat transporteurs op 200 m van de A28 het terrein oprijden en hun lading aan de ene kant van het gebouw lossen. Aan de andere kant vertrekken de fietskoeriers vervolgens richting stad.

 

Te Rietstap gaat in zijn business model uit van een kostendekkende begroting zonder subsidie. “Dat vind ik het nadeel van sommige andere projecten. Ze functioneren wel, maar alleen met behulp van subsidie. Bovendien creëert subsidie scheve ogen en dat wil ik niet.”

In het voorjaar gaat een pilot van start.

Reageer op dit artikel