artikel

Arthur Bos, Site Logistics Manager Procter & Gamble Coevorden

Logistieke dienstverlening Premium

Arthur Bos, Site Logistics Manager Procter & Gamble Coevorden

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken managers in de logistiek er van? Hoe gaan ze hiermee om? Dit keer is Arthur Bos aan het woord, sinds drie jaar werkzaam als site logistics manager bij deProcter & Gamble productielocatie en distributiecentrum voor Iams diervoeder producten in Coevorden.


 

 "Zijn continu bezig met veranderingen die kleinere investeringen vergen. Zo willen we het WMS (magazijn) ook inzetten voor het beheer van verpakkingsmaterialen."

Wat merk jij van de crisis?

"De marktsituatie is absoluut veranderd door de crisis. Toch verschepen we niet heel veel minder producten. Ten opzichte van de budgettering hebben we wel minder volume gekregen. De plannen die we voor het gebroken boekjaar 2008-2009 hadden gemaakt gingen uit van een gezonde groei. Die groei is uitgebleven, maar diervoeding is niet het eerste waar mensen op gaan bezuinigen. Overigens zijn we het nieuwe fiscale jaar in juni prima gestart."

 

Zijn er nog investeringsplannen?

"We hebben hier natuurlijk net een grote investering gehad met de realisatie van het nieuwe DC. Of er verdere grote investeringsplannen zijn is een lastige vraag. We zijn hier continu bezig met veranderingen die wat kleinere investeringen vergen. Zo willen we het WMS dat in het magazijn wordt gebruikt ook gaan inzetten voor het beheer van verpakkingsmaterialen. Het WMS tussen de fabriek en het warehouse zal daarmee gelijk worden getrokken."

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"Continu efficiency verbeteren is onderdeel van het Procter & Gamble bedrijfsbeleid. Elk jaar moet er een productieverbetering worden behaald. In een jaar dat je niet groeit in volume zul je dus automatisch naar je personeel moeten kijken. Zoals overal hebben ook wij jaarcontracten niet altijd verlengd. Met minder personeel doen we zodoende toch hetzelfde werk en hebben we zelfs een productieverbetering kunnen behalen, door niet harder, maar met name slimmer te werken. We gebruiken verschillende denkwijzen en tools om dat te bereiken. Ook benchmarken we binnen Procter & Gamble veel met Toyota. We proberen steeds dieper in te gaan op het Toyota Production System (TPS) en te zien wat wij daar organisatorisch uit kunnen halen."

 

Wat staat bij jullie continu op de agenda?

"Eigenlijk is dat de efficiencyverbetering waarover ik het bij de vorige vraag had. We kijken elk jaar dus kritisch naar de werkzaamheden, hoe we het personeel inzetten en of we ze slimmer kunnen laten werken. Ook willen we nog beter over de hele keten heen werken, dat kan alleen als we nauwer samenwerken met zowel de klant als de leverancier."

 

Wat zijn de toekomstplannen van Procter & Gamble?

"Ons doel is om mee te doen in allerlei sourcing projecten, we produceren al voor verschillende delen van de wereld, zoals Europa, Afrika en Japan, maar willen een producent zijn die de hele wereld bedient. Zo zijn er binnen Procter & Gamble verschillende locaties waar ze produceren waarvan wij vinden dat wij het beter zouden kunnen. Die projecten willen we graag naar ons toehalen."

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

"Op de korte termijn zou ik graag bij innovatieve supply chain projecten betrokken worden, zoals hoe we slimmer om kunnen gaan met onze verpakkingsketen. Ook bekijken we hier of we via multimodaal transport de kosten in de keten kunnen verlagen. Verder ligt er hier een push op voorraden. Via lean-achtige veranderingen hebben we al een aantal slagen gemaakt op het gebied van voorraadreductie. Toch produceren we nog steeds op forecast, er is dus nog ruimte voldoende om daar zaken te verbeteren. Als we daarin zijn geslaagd, ik denk dat we hier nog twee jaar voor nodig hebben, dan werk ik ruim vijf jaar op deze vestiging. Daarna is het tijd voor een volgende stap. Dat zou wat mij betreft in de functie van plantmanager kunnen zijn, dat is een interessante doorgroeimogelijkheid hier. Maar mijn passie ligt toch echt in supply chain management, dus daar wil ik me zeker verder in blijven ontwikkelen."

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

"Het leukste is toch dat je echt middenin de supply chain van een bedrijf staat. Het ene moment hou ik me bezig met de inkomende stroom goederen en daarna moet ik me buigen over de processen in de fabriek en het warehouse. Zo breed opereren is leuk, daarbij is het team dat ik aanstuur een erg prettig team. Naast de logistiek, ben ik ook voor HR verantwoordelijk. Zaken als het vaststellen van alle bedrijfsregelingen en het bijhouden van het archief zijn niet mijn favoriete zaken."

 

Reageer op dit artikel