artikel

Transporteur gelooft in management skills

Logistieke dienstverlening

Heeft het nut een missie te formuleren? Word je een beter transportbedrijf met kernwaarden? Marcel de Rooij van De Rooij Waalwijk Transport vindt van wel. “Kernwaarden scheppen duidelijkheid.”

Transporteur gelooft in management skills
Logistieke innovatie: De Rooij Waalwijk Transport

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 6 maart 2009.

 

 

Marcel de Rooy (links) en Syntens-adviseur John Schellekens

Mission statements, strategie–documenten, sessies op de hei. Zijn het speeltjes van duur betaalde consultants of kunnen ze wel degelijk zinvol zijn voor transportbedrijven?

Voor Marcel de Rooij is dat geen vraag meer. Sinds hij een paar jaar geleden de strategie van zijn transportbedrijf op papier zette, daaraan een missie verbond en die uitdrukte in vier kernwaarden, vindt hij dat zijn bedrijf professioneler is geworden.

 

De Rooij: “Die vier kernwaarden vatten onze missie samen. De Rooij Waalwijk Transport staat voor kwaliteit en samenwerking, en wil betrouwbaar en mensgericht zijn. De kernwaarden en missie brengen helderheid. Iedereen weet nu wat onze uitgangspunten zijn.”

 

Dat klinkt fraai, maar volgens De Rooij blijft het niet bij mooie woorden. Missie, strategisch plan en kernwaarden hebben een beter bedrijf opgeleverd, stelt de Brabantse ondernemer. “In het verleden lieten we onze koers bepalen door de stand van de economie. Nu gaan we meer uit van onze eigen kracht. We weten welke doelen we voor ogen hebben, wat we met het bedrijf willen. Zo hebben we tegen de economische trend in nog zeven nieuwe vrachtwagens in bestelling. Dat is een uitbreiding van het wagenpark met meer dan tien procent.”

 

Leren van elkaar

Een van de kernwaarden is samenwerking. De Rooij brengt dit in praktijk als initiatiefnemer van de ‘Leren Van Elkaar Kring’, een groep van overwegend jonge transportondernemers uit de regio die met elkaar over het vak en actuele thema’s spreken. “In de transportbranche heerst wantrouwen. Collega’s worden als concurrenten gezien en transporteurs gunnen elkaar soms niet eens het verlies”, zegt De Rooij. In de Leren Van Elkaar Kring praten de ondernemers gezamenlijk over strategie, klantrendement, bedrijfsvoering en andere zaken.

 

Voor de inhoudelijke invulling zorgt Syntens, het innovatienetwerk van de overheid dat zich richt op het mkb. Syntens werkt hierbij samen met TLN. Zo droeg Syntens P&O-specialisten aan voor een avond over modern personeelsbeleid. “Syntens ondersteunt bedrijven niet alleen bij het innoveren van processen, producten en de organisatie”, vertelt Syntens-adviseur John Schellekens, “maar kan ondernemers ook in contact brengen met kennisleveranciers. Syntens is een netwerkorganisatie.” Marcel de Rooij: “Door de inbreng van Syntens zijn de Kring-gesprekken ook echt inhoudelijk. Dat vind ik een voorwaarde voor succes. Het moet ergens over gaan, zo’n avond moet inspireren. Alleen bijkletsen met collega’s maakt mij geen betere ondernemer.”

 

Modern beleid

Een gebied waar De Rooij Waalwijk Transport de afgelopen jaren een professionaliseringsslag heeft gemaakt is het personeelsbeleid. Dat is wezenlijk anders dan tien jaar geleden. “Ik zoek chauffeurs. Een rijbewijs is een pre”, is de geliefde uitdrukking van Marcel de Rooij. Natuurlijk moeten chauffeurs kunnen rijden, stelt De Rooij, maar andere capaciteiten zijn minstens zo belangrijk. “Ik weet het: dat roept iedereen. Maar tegelijk zie ik dat chauffeurs nog op een hele ouderwetse manier worden gelokt.”

 

Een vrachtwagenchauffeur, vindt de ondernemer, beschikt over goede communicatieve vaardigheden, heeft vakkennis (bijvoorbeeld waar het gaat om het tillen van zware ladingen) en kan meedenken met de klant. “Een apotheker koopt eens in zijn leven een nieuw geautomatiseerd magazijn”, geeft De Rooij als voorbeeld. “Als dat wordt afgeleverd, weet die apotheker niet wat ‘m overkomt. Ik verwacht van mijn chauffeurs dat ze adviseren bij de installatie. Vergeleken bij de apotheker is de chauffeur immers de expert.”

Syntens-adviseur John Schellekens vindt Marcel de Rooij een exponent van een nieuwe generatie transportondernemers. “Waar met name oudere ondernemers nog op een vrij traditionele manier tegen de branche aankijken, is er een generatie jonge ondernemers die het anders wil doen. Zij staan open voor sociale innovatie, wat zich bijvoorbeeld uit in een beter personeelsbeleid of een moderner management. Marcel de Rooij loopt als middelgrote transporteur voorop met kernwaarden. Maar ik denk dat zijn voorbeeld in de toekomst door meer transportondernemers in het middensegment gevolgd gaat worden.”

 

Verhuisd

Een paar jaar geleden volgde Marcel de Rooij zijn vader op in het familiebedrijf. Eén van zijn eerste daden was de overname van een collega-ondernemer uit Waalwijk. Het bedrijf verdubbelde daarmee in omvang. Momenteel beschikt het over 60 vrachtwagens. De Rooij liet beide ondernemingen een paar jaar naast elkaar bestaan. "Ik zag geen reden de activiteiten – met uitzondering van enkele stafdiensten – samen te voegen. Maar na vier jaar groeide de natuurlijke behoefte onder één dak te zitten. Onlangs zijn we naar ons nieuwe pand verhuisd. Ik verwacht dat beide bedrijfsculturen sneller naar elkaar toe zullen groeien", aldus de Brabantse transportondernemer.

 

Wat is Syntens?

Syntens is het innovatie-netwerk van de overheid. De adviseurs van Syntens hebben jarenlange praktijkervaring. Innovatie in de transportsector is een van de speerpunten van Syntens. Voor meer informatie of het aanvragen van advies-ondersteuning: www.syntens.nl

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel