artikel

Realtime datakoppelingen cruciaal bij automatisering e-fulfilment Nic. Oud

Logistieke dienstverlening Premium

Realtime datakoppelingen cruciaal bij automatisering e-fulfilment Nic. Oud

Nic. Oud Direct Mail in Heerhugowaard startte in 2007 met logistieke dienstverlening voor webwinkels. Medewerker Coert Knijnenberg kreeg vier maanden de tijd voor het ontwikkelen van de businesscase, inrichting van de processen en de opzet van de organisatie, plus de selectie èn implementatie van een nieuw warehouse management systeem.

Nic. Oud Direct Mail in Heerhugowaard startte in 2007 met logistieke dienstverlening voor webwinkels. Medewerker Coert Knijnenberg kreeg vier maanden de tijd voor het ontwikkelen van de businesscase, inrichting van de processen en de opzet van de organisatie, plus de selectie èn implementatie van een nieuw warehouse management systeem.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Nic. Oud Direct mail   Leverancier/dienstverlener: WICS Solutions
Plaats: Heerhugowaard  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-10-2007
Productnaam: E-Fulfilment  

– tekst is aangeleverd door de leverancier –  

 

Door een samenwerking met een branchegenoot kwam bij Nic. Oud productie- en opslagruimte beschikbaar voor uitbreiding van logistieke diensten ten behoeve webwinkels.

De activiteiten van het bedrijf, dat in 2009 haar 30-jarig bestaan vierde, zijn vooral gericht op het verpakken en verzendklaar maken van post en drukwerk. In 2003 verhuisde het bedrijf van Alkmaar naar een nieuw bedrijfspand van 20.000 m2 in Heerhugowaard. Zo’n 175 miljoen poststukken per jaar worden er verwerkt op de folieverpakkingsmachines van Nic. Oud.

 

 

Behoefte uitbesteden  

Het bedrijf groeit, maar de totale postmarkt stagneert, mede als gevolg van internet en e-mail als substituut van fysieke post. E-commerce in Nederland groeide in 2008 echter met 40%. Coert Knijnenberg (Business Development Manager bij Nic. Oud) onderzocht in het voorjaar van 2007 de behoefte naar het uitbesteden van alle logistieke activiteiten achter middelgrote webwinkels, en kwam tot de conclusie dat Nic. Oud een waardevolle bijdrage zou kunnen leveren aan het professionaliseren van deze groep jonge ondernemingen. Knijnenberg kon dan ook direct aan de slag.

     

Nic. Oud riep voor de voorselectie de hulp in van BDO IT-auditors & Consultants. Bij de selectie van het nieuwe WMS werd vooral gelet op ‘proven WMS-functionality’ in de basis, in combinatie met de e-connectivity en IT-koppeling met pakketdistributeurs.

  

Longlist van 10 WMS-leveranciers

In eerste instantie kwamen 10 WMS-leveranciers op de longlist. Met een nadere uitwerking van de functionaliteitseisen (RF, benodigde IT-infrastructuur, gebruiksgemak) en het vaststellen van het investeringsbudget bleven er nog vier leveranciers op de shortlist over. Na een praktijkdemonstratie, een referentiebezoek aan alle kandidaten en het vergelijken van de offertes viel de keuze uiteindelijk op WICS Solutions uit Werkendam. Ongeveer 90% van de functionaliteit was standaard, en de rest was maatwerk.

  

Knijnenberg: ‘’Van doorslaggevend belang is geweest dat WICS – op dat moment – als enige in een demo een werkende, internetkoppeling kon laten zien. Achteraf kunnen we vaststellen dat juist deze functionaliteit ons nu een voorsprong geeft op de gevestigde concurrentie. De korte implementatieperiode was natuurlijk hard werken, maar na een hete zomer konden we onze eerste webwinkel in oktober aansluiten"

  

In samenwerking met WICS Solutions zijn vervolgens de e-koppelingen gebruikt voor de ontwikkeling van een webportal. Belangrijke informatie voor haar klanten, zoals de status van (back)orders en beschikbare voorraad, is zo geheel transparant gemaakt.

  
Pro-actief informeren aan klanten  

Knijnenberg, inmiddels manager e-Fulfilment: ‘’Het ontbreken van betrouwbare en actuele informatie hierover is de belangrijkste belemmering voor webwinkels bij het uitbesteden van hun logistiek. Pro-actief informeren over de status van orders leidt tot hoge klanttevredenheid.

Nic. Oud kan met deze service de komende jaren indirect een bijdrage leveren aan het vertrouwen bij consumenten in thuiswinkelen.”

 

Coert Knijnenberg is een van de spekers op de WMS-dag op 8 april 2009

Reageer op dit artikel