artikel

Piekbelasting maakt uitbesteden lastig

Logistieke dienstverlening Premium

Piekbelasting maakt uitbesteden lastig

Hoe kijken CEO’s naar logistiek? Hoe gaan ze om met de gangbare theorieën? Maar ook, wat vinden wetenschappers van de logistieke praktijk? De Vereniging Logistiek Management (VLM) en het vakblad Logistiek brengen praktijk en theorie op het hoogste niveau bij elkaar. CEO en wetenschapper buigen zich over diverse thema´s. Ze bespreken veranderende concepten in een weerbarstige praktijk.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 7 maart 2008.

Hoofdstuk 8: Arnout de Hair (De Boer Tenten) en Dick van Damme (Hogeschool van Amsterdam) 

 

Thema 1 Evenementenlogistiek

De Hair: “In mijn ogen is de De Boer Tenten in hoofdzaak een logistiek bedrijf. Logistiek is hier de kritische succesfactor. Hoe snel kun je opbouwen en afbreken? Hoe organiseer je de materialenstroom? We hebben te maken met grote pieken en dalen. Afgelopen najaar kwam er een aanvraag voor een politieke topontmoeting in Portugal. Een week later moesten daar twintig vrachtwagens met tentmateriaal naar toe. Dat moet je zien te managen.”

Van Damme: “Mij valt op dat reguliere logistiek steeds meer gelijkenis vertoont met evenementenlogistiek. Je ziet het overal terugkomen: hardere dead–- lines, locaal zeer verschillende omstandigheden, sterke piekpatronen, internationale en dus lange aanvoerlijnen. Logistiek wordt steeds meer een projectenbusiness.”
 

Thema 2 Groeimarkt

De Hair: “In de evenementensector in de Benelux zijn de kaarten geschud. Festivals en sportevenementen toevoegen is niet eenvoudig. We hebben al een piek in de zomermaanden, vooral in de jaren met grote evenementen als EK, WK, Olympische Spelen en Farnborough. Maar ook boren we met een divisie business solutions andere afzetmarkten aan. We plaatsen nu tenten als onderkomen voor supermarkten, warehouses, scholen en gevangenissen, voor periodes tot wel vijf jaar.”

Van Damme: “Ik zie de evenementensector als groeimarkt. Veel evenementen–organisaties moeten het hebben van improvisatie. Zij kunnen veel opsteken van logistiek dienstverleners en zich verder professionaliseren.”
 

Thema 3 Prestatiemeting

De Hair: “Er werd weinig gemeten toen ik hier in dienst kwam. Beladingsgraad, wat is dat? Hoeveel vrachauto’s is 10.000 vierkante meter tent? Niemand kon vertellen of een project geld had opgeleverd of niet. Ik begon te rapporteren over de bezettingsgraad van de 83 tentmodellen. Zo kunnen we keuzes maken in ons assortiment. Moeten we modellen op voorraad houden of uitfaseren. Nu doen we dat, naast het ‘onderbuikgevoel’, op basis van cijfers en analyses.”

 

Van Damme: “Als logisticus breng je vooral het procesmatige denken in: denken in activiteiten, in input, throughput en output. Maar je moet ook een relatie kunnen leggen tussen processen en kosten, tussen goederen- en geldstromen. Enerzijds zie je de wensen van klanten diverser worden. Anderzijds worden de eisen voor product en dienst steeds hoger. Afnemers moeten dus steeds beter in staat zijn om vast te stellen wat een product of dienst kost en waarop dat is gebaseerd.”


Thema 4
Outsourcing

De Hair: “We zijn verhuurder van tenten. Voor het transport werken we met vijf contractvervoerders. Een paar jaar geleden zocht ik een transportbedrijf dat voorwaarts wil integreren en onze planningsafdeling kan overnemen. Gezien het grillige patroon in de vraag naar transport ging dat niet of tegen veel te hoge kosten. Ook over de warehouse-activiteiten zijn gesprekken gevoerd. Je merkt dat grote logistiek dienstverleners niet zijn ingespeeld op de snelheid en flexibiliteit die wij vragen.”

Van Damme: “Bij jullie zit de grootste kostenpost in personeel en transport van materialen. Soms is het zinvol om alleen al met het oog op de verschillen in CAO’s te kijken naar het outsourcen van transport en warehousing. Maar dat moet natuurlijk wel haalbaar zijn.”


Thema 5 Logisticus of niet

De Hair: “Op het hoofdkantoor in Alkmaar ben ik de enige met een logistieke achtergrond. Maar logistiek zit in dit bedrijf dus wel in de boardroom. In totaal is circa 20 procent van onze medewerkers bezig met logistiek (transport, warehouse, cleaning). Ben ik een logisticus? Ik zie mezelf meer als een bedrijfskundige, gepokt en gemazeld in de logistieke operatie. Een logisticus die wil doorgroeien naar de top van het bedrijf moet verstand hebben van marges, rendementen, een winst- en verliesrekening kunnen opmaken. Als je daar geen affiniteit mee hebt, kom je nooit op directieniveau. Zeker als logisticus moet ik willen weten op welke modellen we winst maken en op welke niet.” 
 
Van Damme: “Zonder een goede bedrijfseconomische scholing of ervaring kom je niet ver. Je ziet dat ook steeds meer terug komen in logistieke opleidingen. Maar je hoeft niet overal een kei in te zijn. CEO’s zijn dat ook niet. In minimaal twee disciplines moet je vakinhoudelijk veel te bieden hebben. Logistiek in jouw geval en finance, wat ik een prachtige combinatie vind. Voor de rest mag je generalist zijn.”

Reageer op dit artikel