artikel

Effect automatisch systeem groter dan gedacht

Logistieke dienstverlening

Hoe kijken CEO’s naar logistiek? Hoe gaan ze om met de gangbare theorieën? De Vereniging Logistiek Management (VLM) en het vakblad Logistiek brengen praktijk en theorie op het hoogste niveau bij elkaar. CEO en wetenschapper buigen zich over diverse thema’s. Ze bespreken veranderende concepten in een weerbarstige praktijk.

Effect automatisch systeem groter dan gedacht
Peter Gerretse en René de Koster: ‘Effect automatisch systeem groter dan gedacht

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 19 september 2008

 

Hoofdstuk 11: Peter Gerretse (Vanderlande Industries) en René de Koster (Erasmus Universiteit)
 
Thema 1: Projectmanagement
Gerretse: “Vijftien jaar geleden kwamen de eerste projecten tot stand met heel veel IT rond geautomatiseerde warehousesystemen. Niemand wist precies hoe je dat moest definiëren en documenteren. Nu hebben we daar veel meer ervaring mee. Projecten lopen soms uit de hand, omdat er tijdens de rit nog allerlei wijzigingen doorgevoerd moeten worden.”

De Koster: “Amerikanen hebben de gewoonte om veel details maar onbesproken te laten en later op te lossen. Ik heb dat ondervonden destijds bij een groot dc van een Amerikaanse verlader. Dat zet een enorme druk op de doorlooptijd van een project. Overigens waren het bij dit dc meer dan alleen details die niet deugden. Het hele concept zat vol ontwerpfouten. Een groot deel van de producten had geen eigen picklocatie. Het was een groot drama.”

Thema 2: Effect op organisatie

Gerretse: “Het effect van een geautomatiseerd concept op de interne organisatie is groot. Veel groter dan vaak wordt gedacht. Dat mensen anders moeten gaan werken, is helemaal niet meegenomen in het plan. We hebben onze manier van werken daarop aangepast. Vooraf doorlopen we het hele proces om te zien wat anders zou kunnen. Daarna proberen we zoveel mogelijk in standaarden op te lossen. Voor ons betekent dat standaarden ontwikkelen en onderhouden.”

De Koster: “De kritische factor is ook in een geautomatiseerde werkomgeving nog altijd de mens. Omstandigheden kunnen het systeem buitengewoon complex maken. Je moet altijd ontwerpen vanuit een toekomst–- perspectief. Maar ik zie vaak dat bedrijven in een heel ander vaarwater terecht komen. Dan moet je opeens dozen gaan verzenden in plaats van hele palletladingen. Of ben je als logistiek dienstverlener gedwongen om veel meer diversiteit te bieden.”

Thema 3: Academisch niveau

Gerretse: “Als middelgroot be–drijf zoek je niet zo snel de sa–men–werking met universiteiten. We doen dat nu wel veel meer dan vroeger op het gebied van hightech, samen met andere be–drijven in de regio, zoals ASML en Philips. Op material handling vlak hebben we nu een meerjarig onderzoeksprogramma lopen samen met ESI. Daar kijken we onder andere of robots inzetbaar zijn als hulpmiddel in het pickproces.”

De Koster: “Ik ben eigenlijk verbaasd dat er op academisch niveau relatief weinig belangstelling is voor material handling vraagstukken. In Nederland staan veel grote distributiecentra. Slechts hier en daar doen de universiteiten in dit land onderzoek en nemen ze dit mee in hun onderwijs. De aandacht richt zich enorm op externe logistiek.”

Thema 4: Innovatiecultuur

Gerretse: “In Europa is de affiniteit met moderne technologie in de logistiek vele malen groter dan in Amerika. Amerikanen zijn als de dood voor vaste kosten. Arbeid is daar in hoge mate een variabele kostenpost. In Europa zijn ook de arbeidskosten behoorlijk vast. Bovendien hebben Amerikanen vaak minder noodzaak om te automatiseren, gezien de enorme beschik–- baarheid van goedkope bouwgrond. Vierkante meters is daar buiten steden als New York geen probleem.”

De Koster: “We zijn hier in Nederland hartstikke goed in het operationeel runnen van dc’s. Daar kunnen veel andere landen een puntje aan zuigen. We staan open voor het toepassen van innovaties. Maar we moeten er wel voor zorgen, dat we het buitenland een stapje voor blijven door net iets eerder op een slimme manier technologie te combineren en toe te passen.”

Thema 5: In de boardroom

Gerretse: “Bij mijn benoeming als CEO heb ik wel even getwijfeld. Moet daar niet iemand zitten met meer commerciële achtergrond? Aan de andere kant breng ik een unieke combinatie van logistiek en techniek mee. Alle projecten zijn in dit bedrijf logistiek van aard. Logistiek is een key succesfactor voor Vanderlande. Dat moet absoluut op boardroom niveau gewaarborgd zijn.”

De Koster: “In veel bedrijven is de logistieke kennis op het hoogste niveau enorm toegenomen. Dat geldt voor logistiek dienstverleners, maar zeker ook voor grote verladers, ook internationaal. Ik vind het van groot belang dat managers vanuit operations doorgroeien naar de top van het bedrijf, zoals hier bij Vanderlande. Bij retailers en handelsbedrijven zie je dat nog maar heel beperkt gebeuren, terwijl logistiek ook voor hun bedrijfsvoering van cruciaal belang is.”

Reageer op dit artikel