artikel

Nieuwkomers in 2008

Logistieke dienstverlening Premium

De belangrijkste ‘comeback’ komt van Vanderlande. Drie jaar geleden haakte deze Nederlandse magazijninrichter af vanwege twijfel over de opzet. Bovendien had Vanderlande op dat moment in Veghel net een nieuw bezoekerscentrum geopend, dat alle aandacht opslokte.

Nu is Vanderlande weer van de partij. Andere bekende nieuwkomers zijn de magazijninrichters Swisslog, Daifuku en FKI Logistex, de heftruckfabrikanten Nissan en Clark en vastgoedspecialist Prologis.

Natuurlijk zijn er ook afhakers. Toyota en BT hebben na de samensmelting nog maar één stand, terwijl het door Nissan overgenomen Atlet ook niet te zien zal zijn. De Amerikaanse heftruckfabrikant Crown ontbreekt eveneens. CeMAT-directeur Kutzinski baalt echter nog het meest van het afhaken van Witron. Deze specialist in opslag- en orderverzamelsystemen doet al jaren niet mee. “Ze zeggen dat ze al hun klanten al kennen”, aldus Kutzinski.

Ook deze CeMAT zullen de grote Duitse heftruckfabrikanten weer letterlijk en figuurlijk de show stelen. De vier grote paviljoens op het buitenterrein zijn gereserveerd voor Jungheinrich (twee stuks), Still en Linde (elk één paviljoen). Zij hebben dus net als voorgaande afleveringen een compleet eigen hal tot hun beschikking.

 

Chinezen en Japanners

Dat de CeMAT een internationale beurs is, blijkt ook uit de herkomst van de exposanten. De helft komt uit het buitenland. Vooral het aantal Aziatische exposanten neemt sterk toe. In 2005 telde de CeMAT 37 Chinese leveranciers van logistiek materieel, nu zijn dat er 60. Het aantal Japanse bedrijven groeit van drie naar tien. De Aziatische exposanten pakken bovendien groter uit dan drie jaar geleden.

Verdwenen zijn de logistieke dienstverleners, die drie jaar geleden nog als nieuwe productgroep werden aangekondigd. Voor logistiek dienstverleners is en blijft Transport Logistic in München de belangrijkste beurs. “We hebben dan ook geen pogingen meer gedaan hen naar de CeMAT te halen”, zegt Kutzinski.

Belangrijker dan ooit op de CeMAT is het thema havenlogistiek. Op het buitenterrein zullen naast de grote containertrucks en reachstackers nu ook echte havenkranen te zien zijn. De organisatie speelt daarop in door een aparte gids voor geïnteresseerden in havenlogistiek samen te stellen en een congres rondom dit thema te organiseren.

Daarnaast groeit de interesse voor alles wat met vastgoed heeft te maken. Bezoekers kunnen zich niet alleen uitgebreid informeren over het bouwen van magazijnen en dc’s, maar ook over de financiering daarvan.

Bron: Transport+Opslag, www.transportenopslag.nl

Reageer op dit artikel