artikel

ELC neemt beladingsoptimalisatie software in gebruik

Logistieke dienstverlening

e-Logistics Control (ELC), een dochterbedrijf van Ewals Cargo Care, heeft een nieuwe beladingsoptimalisatie-oplossing ingezet om zoveel mogelijk nuttig laadvermogen per laadmeter op de vrachtauto te genereren. De logistiek dienstverlener kan zo tien procent meer betaalbaar gewicht meenemen voor dezelfde prijs.

ELC neemt beladingsoptimalisatie software in gebruik
e-Logistics Control (e-LC), een dochterbedrijf van Ewals Cargo Care, gaat een nieuwe beladingsoptimalisatie-oplossing inzetten

e-Logistics Control (ELC), een dochterbedrijf van Ewals Cargo Care, heeft een nieuwe beladingsoptimalisatie-oplossing ingezet om zoveel mogelijk nuttig laadvermogen per laadmeter op de vrachtauto te genereren. De logistiek dienstverlener kan zo tien procent meer betaalbaar gewicht meenemen voor dezelfde prijs.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: e-Logistics Control (ELC)   Leverancier/dienstverlener: Ortec
Plaats:  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: LoadDesigner  

Softwareleverancier Ortec heeft de beladingsoptimalisatie-oplossing, LoadDesigner, geleverd en geimplementeerd. Eric Postulart, directeur van e-LC. “Deze winst hadden we nooit kunnen behalen, wanneer we handmatig werken.”
 

Kleine en grote orders

De logistiek dienstverlener, vooral gespecialiseerd in automotive, wil de belading van zowel de grote als kleine orders voor heel Europa optimaliseren. “De kleine orders willen we zo efficiënt mogelijk laden. Voor de grote orders (groter dan Full Truck Load) kunnen we met de software snel zien welke wagen(s) we het beste kunnen inzetten. Zodoende kunnen we de leveranciers vertellen welke artikelen op welke auto moeten”, aldus Postulart.
 

Klanteisen en wettelijke requirements

ELC gebruikt LoadDesigner ook om tegemoet te komen aan de klanteisen en de wettelijke requirements. In het beladingsoptimalisatiesysteem kan rekening worden gehouden met de asdruk- en kingpinbelasting (as-belasting). Daarnaast is er de mogelijkheid om ladingen bij elkaar te houden. Postulart: “Dit is verplicht voor onze klanten. Wanneer een vrachtauto naar meerdere fabrieken toe gaat, hebben we de optie om een aantal zendingen van één bepaalde fabriek op één auto bij elkaar te zetten.”
 
In het selectietraject was de keuze snel gemaakt, volgens Postulart. “De planningsoplossing van Ortec voldeed aan al onze wensen. Bij de meeste partijen kwam er maatwerk om de hoek kijken, maar bij Ortec was het simpelweg implementeren, invullen van de parameters en klaar.” In de toekomst wil e-LC het beladingsoptimalisatiesysteem wellicht inzetten voor het optimaal beladen van treinen.
 

Lees ook:

Reageer op dit artikel