artikel

Ewals realiseert efficiente ritplanning met software van Quintiq

Logistieke dienstverlening

Besparingen in dubbele cijfers in de planning en communicatie over ritten

Besparingen in dubbele cijfers in de planning en communicatie over ritten

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Ewals Cargo Care   Leverancier/dienstverlener: Quintiq
Plaats: Tegelen  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: Groot
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-03-2004
Productnaam:  

E-Logistics Control (ELC), een dochterbedrijf van Ewals Cargo Care, gebruikt planningssoftware van Quintiq voor het managen van de aanvoer van onderdelen voor de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania.

Het als ‘Lead Logistics Provider’ managen van de transporten voor de aanvoer van onderdelen van Scania. Dat is kort samengevat de hoofdactiviteit van ELC. Scania heeft fabrieken in Zweden, Nederland, Frankrijk en Polen. Deze assemblagelocaties bestellen autonoom materialen bij toeleveranciers.

Tot voor kort werd de aanvoer van die onderdelen niet actief gecoördineerd, maar sinds dit voorjaar past ELC de transportflows van de verschillende toeleveranciers op intelligente wijze in elkaar. Daardoor wordt bespaard op de transportkosten.

ELC werd eind vorig jaar opgericht door Ewals Cargo Care, een internationale logistieke dienstverlener die vooral gespecialiseerd is in automotive. “ELC is een volledig zelfstandig opererend bedrijf binnen onze organisatie”, zegt Renaat Sohl, corporate manager ICT. “ELC managet alleen flows en beschikt zelf niet over eigen assets. Die worden extern ingehuurd bij zowel Ewals Cargo Care als andere vervoerders volgens het principe: voor elke deelactiviteit de beste vervoerder.”

Criteria

Om de onderdelenaanvoer van Scania te managen is ondersteunende software onontbeerlijk. Het pakket moest aan een 24-tal criteria voldoen. Een daarvan was dat het pakket de planning moest ondersteunen, in plaats van overnemen.

Sohl: “Centraal element in onze planning is een tactisch preplan. Hierin zijn alle essentiële variabelen die van belang zijn voor de planning opgenomen. Het pakket moest dit preplan als basis gebruiken en van daaruit transportbewegingen optimaliseren.”

Ook moest de nieuwe software de financiële en operationele gevolgen van een beslissing van een planner direct kunnen doorrekenen: “Planners moeten onmiddellijk inzicht kunnen krijgen in de financiële en operationele gevolgen van een bepaalde beslissing om de logistiek zo efficiënt mogelijk in te richten”, zegt Sohl.

Het pakket moest gebruikersvriendelijk zijn, zodat grote hoeveelheden orders snel verwerkt kunnen worden: “We managen binnenkort ongeveer duizend orders per dag die pas om 12 uur ’s middags in definitieve vorm binnen zijn. Twee uur later moeten de vervoerders hun instructies ontvangen. In dat korte tijdsbestek moeten we zowel plannen als communiceren met de vervoerders. Dat vereist een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid van het pakket.”

Het pakket moest ook beschikken over ERP-achtige functionaliteiten: “We wilden ELC volledig zelfstandig inrichten en niet laten leunen op organisatorische ondersteuning van Ewals Cargo Care. Daarom moest het pakket beschikken over front-end applicaties, zoals order-entry en administratieve tools.”

Implementatie

ELC koos voor de software-oplossing van Quintiq. De implementatie startte september vorig jaar; op 1 maart van dit jaar ging het systeem ‘live’.

Sohl vertelt dat het implementatietraject goed is verlopen, maar wel heel wat voeten in aarde heeft gehad. Dat kwam onder andere omdat het een ‘greenfield’-operatie betrof, waarbij er van tevoren helemaal niets was.

”Pas tijdens de bouw van het systeem werd duidelijk hoe bepaalde functionaliteiten ingericht moesten worden. Dat vereist een hoge mate van flexibiliteit van het pakket. En dat is juist een van de sterktes van Quintiq. Je kunt het soepel naar je eigen hand zetten, dit in tegenstelling tot sommige andere systemen.”

Sohl zegt dat door het combineren van transporten inmiddels een ‘substantiële’ besparing op de kosten wordt gerealiseerd. Bijkomend voordeel is dat tevens de kwaliteit is verhoogd: “We gebruiken Quintiq ook als monitoring tool. De status van zendingen wordt uitgerekend, en wijzigingen in bijvoorbeeld levertijden worden direct gemeld. Scania kan daar dan op inspelen. Die monitoring zorgt tegelijkertijd voor rust op onze planningsafdeling. Planners zijn niet langer bezig met het achterhalen van informatie over de status van een bepaalde zending. Ze houden zich vooral bezig met het optimaliseren van processen.”

BESPAREN TRANSPORTKOSTEN

• Aanvoer onderdelen Scania

• Direct inzicht in financiële en operationele zaken

• Binnen twee uur plannen en communiceren

• Softwareleverancier Quintiq

Reageer op dit artikel