artikel

Van transportbedrijf naar ketenlogistiek

Logistieke dienstverlening Premium

Van transportbedrijf naar ketenlogistiek

Steeds meer transportbedrijven kiezen ervoor een belangrijkere rol te spelen in de logistieke keten. Brant Visser verzorgt voor een aantal klanten de opslag van zowel grondstoffen als eindproducten. Het bedrijf moest daarvoor wel flink investeren in ICT.

Peter van der Werf (Brant Visser) en Jasper Hemmes “
(Syntens): “Be good and tell it.”

Van transportbedrijf pur sang heeft Brant Visser recentelijk de omslag gemaakt naar brede dienstverlener die zich, meer dan in het verleden, richt op value added logistics. De aanleiding was een verhuizing (van het wat afgelegen Noord-Friesland naar logistiek knooppunt Heerenveen) en het verlies van een grote klant. Duidelijk was dat op wegtransport te weinig marge werd gemaakt. De hulp werd ingeroepen van innovatienetwerk Syntens, dat Brant Visser hielp met het opstellen van een strategisch plan voor de komende drie jaar. “Een trend onder klanten is dat zij een deel van hun logistieke processen willen uitbesteden om kosten te besparen en zich volledig te richten op kernactiviteiten”, stelt commercieel manager Peter van der Werf van Brant Visser, een bedrijf met 85 medewerkers en zo’n 65 vrachtwagens op de weg. “Onze locatie in Heerenveen heeft een hoogbouw warehouse van 10.000 vierkante meter. In samenspraak met de adviseur van Syntens hebben we besloten onze strategie te richten op opslag en distributie van grondstoffen en eindproducten voor klanten. Dat is een omslag die je niet één twee drie maakt, maar ketenlogistiek wordt bij ons een steeds belangrijker deel van de business. Het is een activiteit waarop we een hogere marge maken dan op het traditionele transport. Dat scheelt procenten.”

 

Moeilijke keuze

Brant Visser doet veel in ongeconditioneerde opslag en vervoer van verpakte food-producten. Ook werkt de onderneming voor een internationale producent van diervoeding. Brant Visser slaat grondstoffen op en levert die op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid aan de fabriek. Gereed product wordt, alvorens te worden uitgereden naar afnemers, opgeslagen in het warehouse. Van der Werf: “Een dergelijke vorm van ketenlogistiek klinkt misschien simpel, maar vereist onder meer een modern automatiseringssysteem. Zo is track & trace, maar ook beheersing van het fifo-proces uiterst belangrijk. Daarnaast is het zaak dat je eigen automatiseringssysteem aansluit op dat van klanten, die bijvoorbeeld bij ons in het systeem moeten kunnen kijken. Het systeem moet ook in staat zijn statusinformatie te genereren. Zo willen klanten direct inzicht hebben in hun actuele voorraadpositie. Onze ervaring is dat je veel met klanten in gesprek moet. Bijvoorbeeld over welke gegevens zij ons aanleveren. Maar ook over het gebruik van de juiste barcoderingen, zodat wij efficiënter kunnen werken.”

Syntens, innovatienetwerk voor het mkb, begeleidde Brant Visser bij de keuze van een Transport Management Systeem (TMS). Volgens Syntens-adviseur Jasper Hemmes is het voor veel logistieke dienstverleners lastig om de juiste ICT-leverancier te kiezen. “Onder automatiseerders is er het nodige kaf onder het koren. Voor je het weet zit je met een kostbaar systeem dat niet doet waarvoor het bedoeld is. Brant Visser heeft een medewerker vrijgemaakt om de keuze voor een TMS-leverancier en de implementatie van het systeem te begeleiden. Een dergelijke betrokkenheid kom ik niet bij iedereen tegen.”

 

Markt overtuigen

Van der Werf is te spreken over het advies van Syntens: “Dat was erg praktisch. Voor adviseurs die alleen een mooi verhaal komen houden, zijn wij in het noorden allergisch.”

De komende jaren wil Brant Visser verder groeien in ketenlogistiek. Daarvoor zijn twee zaken van belang. Allereerst dient de onderneming beter inzicht te krijgen in de kosten en het rendement van haar activiteiten. Het TMS genereert de managementinformatie die daarvoor nodig is. Op basis van betere kosten- en rendementsratio’s kan Brant Visser zijn strategie nu afstemmen op de klanten en klantgroepen die het meest lucratief zijn. “Niet de hoogte van de omzet is daarbij belangrijk, maar de kwaliteit ervan, dus het rendement op klanten”, stelt Syntens-adviseur Hemmes.

Een tweede aandachtspunt voor Brant Visser is het overtuigen van de markt van de voordelen van ketenlogistiek. Van der Werf stelt dat het uitbesteden van logistieke taken in het noorden nog minder gebruikelijk is dan in het zuiden van Nederland. “Veel verladers hebben hier koudwatervrees. Een open uitwisseling is soms lastig en dat maakt het praten over tarieven en dergelijke er niet gemakkelijker op. Aan ons de uitdaging om potentiële klanten te overtuigen van onze expertise. Ik denk dat we ons minder bescheiden moeten opstellen dan we in het verleden vaak hebben gedaan. Be good and tell it.”

 

Workshops ‘concurrentiekracht’
De logistieke sector krijgt dit jaar extra aandacht van Syntens, het innovatienetwerk voor het MKB. Tot 9 november organiseert Syntens door het hele land workshops voor ondernemers die hun concurrentiekracht willen vergroten door slimmer gebruik te maken van ICT. In een basisworkshop komt aan bod hoe automatisering de diverse functies (inkoop, verkoop, etc) in een organisatie kan versterken. In drie verdiepende workshops wordt ingegaan op specifieke technologieën. Zo is er een bijeenkomst hoe automatisering helpt om de samenwerking in de logistieke keten succesvol te faciliteren. Een andere workshop gaat over boordcomputers en automatische identificatietechnieken. Een derde workshop heeft als thema ‘het optimaliseren van interne bedrijfsprocessen’. De workshops zijn te vinden op www.syntens.nl/agenda. Aanmelden kan via internet.

Reageer op dit artikel