artikel

De vijftien kanshebbers 2006

Logistieke dienstverlening Premium

Vijftien bedrijven komen in aanmerking voor de Logimatch 2006. Hier een overzicht van de deelnemers.

In de pdf’s kunt u de complete tekst lezen zoals deze is gepubliceerd in de speciale uitgave over de Logimatch Award.

 

Kandidaat 1: Van den Anker – GE Infrastructure

Samen met logistiek partner Van den Anker ontwikkelde GE Infrastructure een nieuw distributieconcept. De flexibiliteit van het transport stijgt doordat naast stukgoed ook bulkgoederen in één transport kunnen worden ingepland. En dat levert weer nieuwe voordelen op. Voor de partners én voor de keten.

Voor het transport van bulkchemicaliën is bijzonder vervoer noodzakelijk. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven. Of toch niet? De divisie Water & Process Technologies van GE Infrastructure en logistiek dienstverlener Van den Anker denken hierover anders. Via een bijzonder en innovatief concept slaagden beide partners erin het transport van bulkgoederen tot maximaal 1 cbm/1 ton te combineren met de distributie van stukgoederen. 

 Van den Anker – GE Infrastructure.pdf

 

Kandidaat 2: Reining Warehousing – SCA Personal Care

Als het gaat om logistieke samenwerking verloochenen SCA Personal Care Hoogezand en Reining Warehousing Hoogezand hun afkomst niet. Nuchterheid voert de boventoon bij de Groningse bedrijven. En gelijk hebben ze, want tijdens het continu verbeteren van de logistieke processen komt die nuchterheid ook telkens weer goed van pas.

Als gevolg van een jarenlange groei kwam SCA Personal Care uit Hoogezand tegen het einde van het vorig millennium krap in zijn jasje te zitten. De producent besloot de palletiseeractiviteiten onder te brengen in een apart gebouw; de ‘palletising factory’. Tegelijkertijd werd een logistieke partner gezocht voor het verzorgen van de opslag, handling en het verdere logistieke traject. Die partner vond SCA in Reining Warehousing.

 Reining Warehousing – SCA Personal Care.pdf

 

Kandidaat 3: C. van Heezik – Douwe Egberts, Masterfoods en Unipro

Drie verladers namen gezamenlijk het initiatief om hun activiteiten binnen de diepvrieslogistiek te bundelen. Met de hulp van logistiek dienstverlener werd een grensverleggend concept ontwikkeld dat voordelen biedt voor de gehele keten. Dit is mogelijk door samenwerking op basis van een transparant en dynamiek verrekenmodel.

Douwe Egberts, Masterfoods en Unipro Bakery namen vorig jaar het besluit om hun afzonderlijke logistieke activiteiten van diepvriesproducten te bundelen. De geïntegreerde warehousing en distributie wordt verzorgd door logistiek dienstverlener C. van Heezik.

 C. van Heezik – DE Masterfoods Unipro.pdf

 

Kandidaat 4: Wim Bosman Group – Giant Europe

De samenwerking tussen Wim Bosman en fietsenproducent Giant is bijzonder transparant. Cruciale informatie over het logistieke proces is beschikbaar voor de gehele keten. Zowel de logistiek dienstverlener als de verlader en zelfs de uiteindelijke afnemer hebben inzage in de prestaties en de actuele status van een order.

“Je ziet vaak dat logistiek dienstverleners beschikken over mooie tools, maar dat die in de praktijk niet of onvoldoende worden gebruikt. Wat de samenwerking tussen ons en Wim Bosman mede bijzonder maakt, is het feit dat we gezamenlijk ervoor hebben gezorgd dat de beschikbare bouwstenen optimaal worden gebruikt. De mogelijkheden zijn functioneel vertaald naar onze markt en daarvan profiteert iedereen; de klant, de logistiek dienstverlener en wijzelf”, stelt Erwin van den Berg, director supply chain management bij Giant Europe.

 Wim Bosman Group – Giant Europe.pdf

 

Kandidaat 5: TMI Integrated Logistics – HealthLink Europe

HealthLink Europe en TMI Integrated Logistics sloegen de handen in elkaar. De afzonderlijke diensten worden nu als één aangeboden aan de medisch-technologische markt. Een beslissing die voordelen oplevert voor de gehele keten. Een beslissing ook die de juiste instelling verlangt van beide partners.

HealthLink Europe, een dienstverlener die zich richt op de begeleiding van Noord-Amerikaanse medisch-technologische bedrijven bij het opzetten van een Europees distributienetwerk, en logistiek dienstverlener TMI Integrated Logistics gingen een klein jaar geleden een strategische samenwerking aan. Doel van de samenwerking: de gemeenschappelijke klanten een totaalpakket aan logistieke en backoffice diensten aanbieden. “Een unieke partnership in de Europese medisch-technologische sector, omdat zowel backoffice als frontoffice diensten en logistieke services uit één hand worden geleverd, volgens het one-stop-shopping principe”, legt Marrie Groeneveld, Business Development Manager bij TMI, uit.

 TMI Integrated – Healthlink Europe.pdf

 

Kandidaat 6: Geodis Vitesse – Kotra 

Zeventien kleine en middelgrote bedrijven uit Zuid-Korea besteden tot nog toe hun logistiek uit aan Geodis Vitesse. Hun concurrentiepositie op de Europese markt is daardoor fors verstevigd. Snellere levertijden en lagere transportkosten moeten nog meer producenten over de streep trekken. De kracht van de samenwerking zit immers in het gezamenlijk profiteren van de schaalgrootte.

Een jaar geleden ging logistiek dienstverlener Geodis Vitesse een samenwerkingsverband aan met meerdere kleine en middelgrote producenten uit Zuid-Korea. Voor alle in het project betrokken producenten verzorgt Geodis Vitesse de logistieke activiteiten voor de gehele keten: van verzending uit het Verre Oosten tot de levering aan de klant in Europa. Een slimme zet, die voordelen oplevert voor alle betrokken partijen.

 Geodis Vitesse – Korea Trade Center.pdf

 

Kandidaat 7: Kuehne + Nagel – Harman Consumer

Om een logistieke samenwerking tot een succes te maken is niet altijd een uniek concept nodig. Het innovatief en creatief toepassen van bestaande ideeën is minstens even belangrijk en efficiënt. Dat bewijzen Kuehne + Nagel en Harman Consumer Group International in hun Europees distributiecentrum te Nieuwegein.

In mei 2002 besloot Harman haar ruim tien magazijnen verspreid over Europa te sluiten en de Europese logistiek te centraliseren in Nederland. De logistieke activiteiten werden uitbesteed aan Kuehne + Nagel (K+N). Sindsdien wisten beide partners continu verbeterslagen te realiseren.

 Kuehne Nagel – Harmen Consumer Group.pdf

 

Kandidaat 8: Penske Logistics – Coleman Benelux

Sinds Coleman ongeveer vijf jaar geleden besloot de logistieke activiteiten uit te besteden aan Penske Logistics is er heel wat veranderd. Continue drang naar procesverbetering en verregaande automatisering van de informatiestroom leverden mooie resultaten op. Maar de belangrijkste sleutel voor het succes is en blijft de betrokkenheid bij elkaars processen.

Het is al vaker gezegd: een succesvolle logistieke samenwerking is als een goed huwelijk. Openheid, vertrouwen en begrip vormen de sleutel tot succes. Penske Logistics en Coleman Benelux, leverancier van producten voor kamperen, backpacking, barbecuen en andere outdooractiviteiten, geven deze gedachte op geheel eigen wijze gestalte. De twee partners werken op unieke wijze samen om de betrokkenheid bij elkaars processen zo groot mogelijk te krijgen en te houden. Met succes; op de kosten wordt fors bespaard en de performance blijft stijgen, met betrouwbare leveringen aan de klant als speerpunt.

 Penske Logistics – Coleman Benelux.pdf

 

Kandidaat 9: GLS Netherlands – Viking Direct/Office Depot

Al negen jaar werken Office Depot en haar postorderdivisie Viking Direct nauw samen met logistiek dienstverlener GLS aan een optimale dienstverlening. Het meest bijzondere aan de samenwerking is de honderd procent koppeling van administratieve informatie én het logistieke proces. Daarover zijn de partners het unaniem eens.

“Doordat onze IT-systemen zeer nauw verbonden zijn met die van GLS zijn we in staat de volledige controle te houden over het logistieke proces; vanaf het moment dat de orders worden ingevoerd in ons callcenter in Venlo tot aan het moment dat het pakket of de pallet wordt afgeleverd”, geeft Simon Smedinga, supply chain director Benelux bij Office Depot, aan.

Maar er is nog een element dat deze samenwerking bijzonder maakt. “Er is enorm veel openheid”, stelt Wim Overdijkink, logistiek manager in het distributiecentrum van Viking Direct in Beesd. Beide partners gunnen elkaar een ruime blik in de eigen keuken, waardoor ze in staat zijn de processen en de logistieke dienstverlening continu te optimaliseren. “Als je dat niet doet, ben je ook kansloos. Je moet samen problemen tackelen en werken aan verdere optimalisatie”, vindt Overdijkink.

 GLS Netherlands – Viking Direct-Office Depot.pdf

 

Kandidaat 10: ND Logistics – IKEA Distribution Benelux

Delen lijkt de sleutel tot het succes in de samenwerking tussen IKEA en ND Logistics. Delen van kennis. Delen van informatie. En vooral delen van innovaties. Die bereidheid om te delen maakt de samenwerking dan ook zo bijzonder.

Sinds 2002 verzorgt en coördineert de logistiek dienstverlener het proces in het dc. Dat is geen ingewikkeld proces waarbij bijvoorbeeld value added services een grote rol spelen, maar de grootte van het pand (80.000 m2) en het volume dat wordt verwerkt (650.000 m3)  maakt het complex. Het gaat puur om inslag, opslag, orderpicking en uitslag. “Maar dat neemt niet weg dat we wel degelijk toegevoegde waarde leveren”, vindt Suzanne Oud, general manager namens ND Logistics in het distributiecentrum van IKEA te Oosterhout.

 ND Logistics – Ikea Distribution Benelux.pdf

 

Kandidaat 11: TNT Logistics – Sony Pictures Home Entertainment

Sinds 1990 verzorgt TNT Logistics de warehousing en distributie van DVD’s en games voor Sony Pictures Home Entertainment. Een boeiende markt, die valt of staat met de flexibiliteit van het logistieke proces. De sleutel tot succes ligt volgens beide partners in een open en eerlijke relatie zonder poespas.

Al 15 jaar verzorgt TNT Logistics de opslag en distributie voor Sony Pictures Home Entertainment Benelux (SPHE). Zes jaar zelfs zonder contract. “Onze samenwerking is gebaseerd op onderling vertrouwen en begrip. Meer is er eigenlijk niet nodig”, stelt Alan Crunden, operations director bij TNT.

 TNT – Sony Pictures Home Entertainment.pdf

 

Kandidaat 12: DHL Solutions – Philips Consumer Electronics

Sinds deze zomer besteedt Philips de logistieke operatie en de financiële afhandeling van haar reserveonderdelen voor de divisies ‘Consumer Electronics’ en ‘Domestic Appliances & Personal Care’ integraal uit aan DHL Solutions. Zelfs de medewerkers zijn overgenomen. De verregaande vorm van uitbesteding lijkt op het eerste gezicht dan ook op een complete overname. Niet voor niets nemen de partners de tijd.

“De omvang van het dienstenpakket en de wijze waarop dat de komende twee jaar wordt ingericht maken de samenwerking met Philips bijzonder”, stelt Wilbert Tholhuijsen, general manager van DHL Solutions.

 DHL-Philips.pdf

 

Kandidaat 13: Seacon Logistics – Access Business Group

De samenwerking tussen Seacon Logistics en Access Business Group is er één die met een hoofdletter S geschreven kan worden. Beide partners zitten letterlijk en figuurlijk héél dicht op elkaar, maar gunnen elkaar tegelijkertijd de ruimte om elkaars specialiteiten verder te ontwikkelen. En daarvan profiteert de gehele keten.

Access Business Group (ABG) verzorgt binnen Europa de complete logistieke keten voor Amway, een organisatie die middels het direct-selling-principe lichamelijke verzorgings-, huishoud- en voedingsproducten verkoopt via onafhankelijke, zelfstandige verkooppunten. “Een model waarin voor het begrip service een hoofdrol is weggelegd en dat dus ook hoge eisen stelt aan de logistiek”, weet Frank Timmers. Als director logistics Europe bij ABG is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de gehele logistieke keten.

 Seacon-Access.pdf

 

Kandidaat 14: Ewals Cargo Care – Vredestein

Sinds vorig jaar zomer runt Ewals Cargo Care vanuit twee Franse distributiecentra niet alleen de logistiek voor bandenproducent Continental, maar ook die voor concurrent Vredestein. De overstap van dedicated naar shared user brengt heel wat synergievoordelen met zich mee. Voor de drie betrokken partijen, maar zeker ook voor de klant.

Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde logistieke centra en van dezelfde infrastructuur. “Een logische keuze”, geeft Carlo Peters van Ewals Cargo Care, toe. “De banden, of het nou een Vredestein is of een band van Continental, worden immers vaak naar dezelfde afnemer verzonden. Door de logistieke operaties volledig te consolideren profiteren beide concurrenten van de synergievoordelen. Bovendien betekent het voor de afnemer dat er minder vrachtwagens aan zijn deur staan.”

 EwalsCargo-Vredestein.pdf

 

Kandidaat 15: Rabelink – Isotron Nederland

Door samen met logistiek dienstverlener Rabelink een nieuwe, interne logistieke afdeling op poten te zetten, was Isotron in staat haar klanten een extra service te bieden. De voordelen van de nieuwe organisatie gaan echter veel verder. In de gehele keten worden kostenbesparingen gerealiseerd.

Voor de sterilisatie en decontaminatie van producten van derden beschikt Isotron wereldwijd over 16 faciliteiten in 8 landen. Na de sluiting van een productiefaciliteit in Zweden zag de wereldmarktleider de productiviteit op de twee Nederlandse locaties fors stijgen. Jaarlijks worden daar een kleine 100.000 pallets behandeld, uit alle hoeken van de wereld.

 Rabelink-Isotron.pdf

Reageer op dit artikel