artikel

Onderzoek: Prijs is dominant bij uitbesteden aan ldv-ers

Logistieke dienstverlening

Voor het eerst in tien jaar vinden verladers prijs het belangrijkste criterium om third party (3pl) logistiek dienstverleners te selecteren. Vooral in West-Europa werd prijs belangrijker, in Noord-Amerika neemt het prijsbelang iets af.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 28 oktober 2005.

Dat blijkt uit het jaarlijkse 3pl logistics-onderzoek dat Capgemini samen met SAP, Georgia Institute of Technology en DHL hield onder 1.091 logistiek managers van verladende bedrijven in de wereld, waaronder 89 in Nederland.

  
“Het is markant dat prijs belangrijker wordt, ten koste van service”, zegt Erik van Dort, global sector leader distributie bij Capgemini. “Verladers kunnen bij de keuze voor 3pl’ers blijkbaar moeilijker een juiste beoordeling maken, dus kiezen ze maar op prijs. Dit verklaart mede de huidige concurrentiestrijd bij het binnenhalen van contracten.”

Ondanks de nadruk op prijs vragen verladers vaker om strategisch meedenken van hun logistiek dienstverlener en om een breder dienstenpakket, met bijvoorbeeld ook garantieafhandeling. “Dat is een dubbelheid. Wij vinden dat dit van twee kanten moet komen”, aldus Van Dort, “want if you pay them peanuts, you get monkeys.”

“Inderdaad willen verladers meer en beter, maar niet meer betalen”, zegt PDG-secretaris Jan Besselink.

  
Nederland

Nederland springt er in West-Europa niet echt uit. 89 procent is tevreden/zeer tevreden over de ervaringen met uitbesteding. Redenen voor uitbesteding zijn vooral: druk op kostenvermindering, nadruk op verbeterd supply chain management en implementatie van nieuwe IT. Voor Nederland waren deze redenen zelfs nog iets belangrijker, vooral bij supply chain management.

In West-Europa wordt 57 procent van de huidige logistieke uitgaven bij verladers uitbesteed. In Nederland is dit 47 procent, in Amerika 44 procent. Verladers verwachten dat dit de komende drie tot vijf jaar toeneemt tot 67 procent (West-Europa), 58 procent (Nederland) en 56 procent (Noord-Amerika).

  
West-Europeanen kiezen wat meer geavanceerder diensten, als crossdocking, shipping consolidation en transport management dan Noord-Amerikanen. In Nederland is er bovendien relatief meer vraag naar uitbesteding van reverse logistics en fleet management. Van Dort: “Nederland heeft dan ook een goed aanbod en traditie in logistiek.”

Negentig procent van alle verladers vindt IT-competentie noodzakelijk bij een logistiek dienstverlener. Toch is slechts 38 procent er tevreden over.

Van Dort: “Dat blijkt al jaren. Logistiek dienstverleners lopen niet vaak voorop in IT. Bij contractonderhandelingen vragen ze zich toch af of IT- investeringen wel terug te verdienen zijn. Dit verbeteren, vergt durf en ondernemersschap.”

  
“Er wordt juist veel in geïnvesteerd en geïnnoveerd”, reageert Besselink op de stelling van Van Dort. “Logistiek dienstverleners hebben soms IT waar verladers nog niet aan toe zijn. Verladers weten dit niet, vragen er niet naar of willen er niet voor betalen.”

 

Reageer op dit artikel