artikel

Transportlogistic: Trend gaat oostwaarts, ook richting China

Logistieke dienstverlening

Logistieke bedrijven gaan steeds verder oostwaarts. Dat werd duidelijk tijdens de Transport Logistic 2005. DPD richt zich op een Oost-Europese corridor en China, TNT, DHL en UPS lieten op de Duitse beurs hun bedoelingen met China zien.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 24 juni 2005.

DPD, netwerk van Geopost, heeft volgens CEO Claude Béglé, binnen het Europese netwerk alleen nog een witte vlek in Spanje. “Al hebben we daar al wel een belang in Seur, de grootste logistiek dienstverlener van Spanje. Verder gaan we komende twee tot drie jaar zo’n half tot een miljard investeren in Europa. We verwachten in 2006 het Europese netwerk rond te hebben. Buiten Europa voeren we vooral regionale partnerships. China is absolute prioriteit buiten Europa, net als Zuid-Afrika, het Midden-Oosten en de ASEAN-landen.”

Amerika is een volwassen, maar moeilijk toegankelijke markt, mede door sterke concurrentie van UPS, FedEx en DHL. Daarom wil DPD hier werken met strategische allianties.

“Het is ons in vijf jaar gelukt om via eigen vestigingen, joint ventures of franchises heel Europa af te dekken. Dat geeft een diversiteit aan merken in Europa. Op termijn zou GeoPost als één naam, bijvoorbeeld DPD, naar buiten kunnen komen. Maar tot die tijd moet eerst gewerkt worden aan een homogeen productenpakket.”

Binnen Europa zet het bedrijf in op een Oost-Europese corridor vanaf het Tsjechische Ostrava en het Poolse Katowice. Verder wordt gekeken naar de verdere ontwikkeling van meerdere en directere wegconnecties vanuit Istanbul naar Roemenië, Bulgarije en Duitsland én connecties tussen de UK en Spanje en tussen de UK en Italië.

Benelux

Benelux is voor DPD heel belangrijk. Bernhard Reusch (CEO Geopost Benelux): “Wij zitten achter grote markten Duitsland, de UK en Frankrijk en ook letterlijk tussen deze markten, als knooppunt.”

Voor de Benelux is meer dan vijftig procent bedoeld voor export. In Duitsland is dat minder dan tien procent. Thomas Preuss (managing director GeoPost Nederland): “De plaats Best is Benelux-hub en fungeert tevens als gateway voor Europa. Zo gaan bijvoorbeeld pakketten van Denemarken die naar Frankrijk moeten via Best.” De hub in Best is kortgeleden, met 9.000 vierkante meter, in oppervlak verdubbeld. Verder telt DPD nog dertien depots in de Benelux, waarvan negen in Nederland.

Reusch: “We willen geen al te grote depots omdat die niet goed te managen zijn. Te klein is echter ook niet goed, qua productiviteit. Een optimaal depot in de Benelux zou voor mij 2.000 à 20.000 pakketten per dag handlen.”

De Nederlandse depotstructuur is rond. Wel wordt op 1 januari 2006 het huidige depot in Bad Bentheim, bij Oldenzaal, verhuisd naar Rijssen bij Almelo.

Reusch: “Wij blijven ons concentreren op pakketten en denken nu zeker niet aan uitbreiding richting logistics, zoals DHL en TNT dat hebben. Aan de domestic kant is er toch zware competitie. We zetten ons in de markt als meest onafhankelijke supplier. We zijn neutraal en kunnen met iedereen werken. Soms willen klanten one-stop-shopping. Dan is dat in ons nadeel. Maar wij willen de beste op andere terreinen zijn. Bij ons is: what you see, is what you get. Deze transparantie is lang niet altijd aanwezig in het one-stop-shoppingconcept. Wij gaan voor groei als duidelijke strategie via het ontwikkelen van nieuwe producten rondom pakketten, zoals bijvoorbeeld DPD Guarantee.”

Chinaweken

DHL, naar eigen zeggen marktleider in China, startte tijdens Transport Logistic met de China-weken. Met deze campagne onderstreept DHL het belang dat zij stelt in groeimarkt nummer één in Zuid-Oost Azië. Experts informeerden beursbezoekers over wegen naar marktsucces. Tevens werd het DHL Competence Center China gepresenteerd.

TNT bracht voor het eerst expres, post en logistiek onder een TNT-noemer naar buiten. “Dat schept een verbond dat de gehele supply chain voor onze klanten afdekt”, aldus Christian Fürstaller, operationeel directeur TNT Logistics Central & Eastern Europe. TNT gaf verder aan eerder dit jaar, tijdens de Asian Freight and Supply Chain Award (AFSCA), als beste logistiek dienstverlener en beste wegtransporteur van China te zijn gekozen.

UPS maakte bekend de overnightservice tussen Duitsland, België en Nederland richting de USA uit te breiden. Eerder dit jaar nam de pakketleverancier drie verdeelcentra in China in gebruik en het aantal vestigingen in China wordt komende twee jaar met nog eens twintig uitgebreid.

Reageer op dit artikel