blog

Gaan we nu echt samenwerken? De verladers zijn aan zet

Ketensamenwerking 1397

‘Horizontale samenwerking in de logistiek’ als oplossing voor ‘Next Level Logistics’ wordt al heel lang gepredikt. De Commissie van Laarhoven gaf dit in het eindrapport in 2006 al aan, de kreet 4C (Cross Chain Control Centers) werd vervolgens geboren en werd een speerpunt bij Dinalog en bij Topsector Logistiek.

Gaan we nu echt samenwerken? De verladers zijn aan zet

Hoewel er vele prachtige projecten en resultaten zijn, de minister ook enthousiast is over de Topsector Logistiek zal iedereen ook direct erkennen dat een echte doorbraak in horizontale samenwerking tussen verladers er nog niet gekomen is.

Inbreng Sociale Psychologie

Echt vernieuwend ondernemerschap ontbreekt; het zijn vaak de usual suspects die meedoen. Om een ‘mindshift’ te bereiken in horizontale samenwerking tussen verladers is project COMPOSE gestart, met een nadrukkelijke inbreng vanuit Sociale Psychologie. Is dit het ei van Columbus? Horizontale samenwerking past mooi in de huidige trend van de deeleconomie. Deze trend is helemaal hot, zoals het delen van auto’s met Snappcar, kamers (Airbnb) en gereedschap (Peerby), met bijbehorende slimme apps.
Ook binnen de ICT-wereld wordt delen sterker: naast grote eindapplicaties worden er veel meer slimme, cloud based componenten gemaakt, die weer aangeroepen worden vanuit andere applicaties. Ook binnen ORTEC – mijn werkgever naast de Universiteit van Tilburg – werkt deze strategie, door optimizers en andere componenten via de cloud open te stellen aan iedereen. Dit levert soms verrassende samenwerkingen op met ICT-partners die je voorheen amper kende.

Onderlinge klik belangrijk

Logistieke samenwerking tussen verladers lijkt veel koudwatervrees te bevatten. Op de logistieke summit vorig jaar herkenden veel deelnemers zich in de stelling: ‘Horizontale samenwerking tussen drie verladers mislukt omdat ze ruzie krijgen over geld’. We kunnen prachtige projecten doen om de besparing te identificeren en te implementeren, maar andere zaken lijken veel belangrijker: de echte wil om het te doen, het onderlinge vertrouwen en bijbehorende verrekening. Met welke bedrijven ligt er niet alleen een goede synergie potentie, maar is er ook de onderlinge klik?

Verladers zijn aan zet

Ik ben ervan overtuigd dat voor ‘Next-Level Logistics’ de verladers aan zet zijn. Zij hebben invloed op klant- en leveranciersafspraken om vervolgens deze flexibiliteit te gebruiken in het creëren van synergie met andere verladers. En gegeven de geïdentificeerde synergie en de onderlinge klik zijn er vervolgens zeer goede logistiek dienstverleners en andere partijen die dit kunnen implementeren en waarmaken. Maar…, verladers weten vaak niet goed hoe zij de juiste partner kunnen vinden en of er überhaupt wel informatie gedeeld mag worden. En daarmee ontbreekt de echte wil.

Praktische manier van dating

Vandaar het nieuwe project Compose, ondersteund door NWO en Topsector Logistiek: gebaseerd op een goed wetenschappelijk fundament van onder andere sociale psychologie, rechten, supply chain en operations research, komen tot een zeer praktische manier van dating: met welke verladers is er mogelijk een match en is het waard om een bak koffie mee te drinken?

‘Mindshift’ tot stand brengen bij verladers

Deze match is gebaseerd op mogelijke synergie voordelen maar ook op zachtere aspecten zoals bedrijfscultuur. Deze matching-tool wordt gefaciliteerd vanuit een neutrale partij, Evofenedex en maakt gebruik van hun kennis, netwerk en achterban. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of Compose het ei van Columbus is in horizontale samenwerking tussen verladers. Ik ben er wel zeer diep ervan overtuigd dat ‘sociaal psychologische’ aspecten noodzakelijk zijn in het realiseren van een ‘mindshift’ bij het gros van de verladers is om te komen tot ‘Next-Level Logistics’.

Reageer op dit artikel