artikel

‘Start als groothandel met experimenteren’

Ketensamenwerking Premium 1170

‘Start als groothandel met experimenteren’

De enorme groei van e-commerce legt druk op groothandels om te investeren in zowel een efficiënte operatie als bijhorende IT. Het wegnemen van onnodige menselijke handelingen in de interne processen en het kunnen koppelen met externe software is noodzakelijk om in de toekomst kansen te kunnen grijpen. “Ook ontstaat dan de kans om te gaan experimenteren met andere vervoerders”, zo stelt Pieter Schalk, commercieel directeur bij Transsmart.

Verspilling in de logistieke keten is iets waar een groot deel van alle groothandels afscheid van moet nemen, de uitdagingen voor dit type logistiek bedrijf stapelen zich op. De toenemende populariteit van drop-shipments, het direct af-producent leveren van goederen, is een gevaar. Maar ook de sterke focus op interne processen en het niet altijd beschikken over een goede webshop zijn aspecten waar groothandels kunnen verbeteren.

PostNL groothandel whitepaper
In de nieuwste whitepaper van PostNL, gericht op de handelssector, komen de belangrijkste uitdagingen aan bod waar groothandels voor staan. In de whitepaper staan onder andere diverse interviews, waaronder een interview met oprichter en commercieel directeur Pieter Schalk van Transsmart.

Wegnemen verspilling
Volgens Schalk is het aan groothandels om direct te starten met een paar belangrijke stappen. Het eerste doel moet zijn om de interne processen te stroomlijnen, inclusief alle data. “Als je kennisprocessen, van de checkout tot het label op de doos zichtbaar hebt en de processen soepel verlopen, dan ben je een heel eind in het wegnemen van verspilling in de operatie.” Maar dat is wat de commercieel directeur betreft slechts een eerste stap. “Vervolgens moet je als groothandel zorgen voor het makkelijk kunnen schakelen met vervoerders.”

Experimenteer met multicarrier checkouts
Zijn deze twee stappen gezet, dan is de tijd volgens Schalk rijp voor het mechaniseren van de voorraadhandelingen en het optimaliseren van de overige processen. Eveneens ontstaat er na deze automatiseringsstappen de mogelijkheid om te experimenteren, iets waar Schalk veel waarde aan hecht. “Groothandels kunnen bijvoorbeeld flexibel experimenteren met nieuwe diensten en eventueel andere vervoerders. Er ontstaan kansen voor het werken met multicarrier checkouts.” Dat laatste is met enkele koppelingen tussen een ERP bij de groothandel en een TMS bij een vervoerder niet zomaar mogelijk. Het loont dus volgens Schalk de moeite om, als de interne processen op orde zijn, te zoeken naar de beste manier om klanten zo flexibel mogelijk te bedienen waar het aankomt op de vervoerder en tijdsvensters.

Interviews met experts
In de PostNL whitepaper staan onder andere interviews met marketing- en e-commerce expert Cor Molenaar, met B2B-consultant Yannick Röling van Experius en met Marko van Keulen, Business Development manager Home & Garden bij PostNL.

Download de gratis whitepaper

Reageer op dit artikel