nieuws

Nike Europe wint Nederlandse Logistiek Prijs 2014

Home

Nike bracht de vraagvoorspelling in drie jaar tijd naar een hoger plan en kan hierdoor betere cross-functionele beslissingen nemen. Dat biedt voordelen voor Nike en de klant. Reden voor de jury om Nike Europe uit te roepen tot winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs 2014.

Nike Europe wint Nederlandse Logistiek Prijs 2014

De resultaten die Nike heeft geboekt liegen er niet om. In een paar jaar tijd is de servicegraad met 26 procent gestegen en is de totale ketenvoorraad met 22 procent verlaagd. “Vanuit de logistiek praten we altijd in units, maar sales denkt in dollars”, zegt Marc den Boogert, manager demand planning en inventory management van Nike Europe in een interview met Logistiek. Hierin legt hij uit hoe hij zijn medewerkers ertoe heeft gekregen om zich te verplaatsen in de schoenen van de ander. “Pas dan kun je een goed punt maken vanuit de operations kant.”

Mutual profitability

Nike gaat met S&OP steeds meer naar een partnership model toe, waarin winst voor iedereen centraal staat. Den Boogert: “Zo komen we weg van het transactionele model met zoveel mogelijk volume in de markt stoppen, naar een situatie waarin we samen met de klant de keten verbeteren. Mutual profitability.”

Foto’s en interview

Lees de reacties en bekijk de foto’s van de prijsuitreiking. De Nederlandse Logistiek Prijs is een initiatief van VLM.

Een uitgebreid interview met Marc den Boogert is te lezen in de novembereditie van Logistiek Magazine (verschijndatum 14 november 2014). Nog geen abonnee? Bekijk de (digitale) opties.

Reageer op dit artikel