nieuws

Kramp laat zien hoe e-commerce werkt

Home

Vorige week tijdens het VLM Najaarscongres liet Kramp zien hoe e-commerce het bedrijf op een aantal essentiële onderdelen veranderde. Dealers van de technische groothandel gebruiken het platform van Kramp om een omvangrijk aanbod neer te zetten voor hun klanten. Maar ook stroomopwaarts gaan fabrikanten de oplossing van Kramp gebruiken.

Kramp laat zien hoe e-commerce werkt
Kramp IBM

Het thema van het VLM Najaarscongres was ‘Retail en e-commerce’. IBM wil zich graag profileren als aanbieder van totaaloplossingen voor bedrijven, die meer en meer business doen via websites. "Onze oplossing heet ‘Smarter Commerce’ en stelt de gebruiker centraal", zegt Ronald Teijken van IBM (rechts op de foto) ter introductie. "Dat gaat verder dan alleen internet, dus inclusief marketingtools, het besteltraject, fullfilment (wat heel belangrijk is) en uiteindelijk serviceaspecten. Maar vergeet ook de technologie niet, die schakels in de supply chain moet verbinden." Om het verhaal kracht bij te zetten, vroeg IBM aan Kramp om de congresdeelnemers te vertellen over hun ervaringen.

 

Meer dan een extra verkoopkanaal

Die ervaringen dateren al vanaf 2007, toen Kramp een licentie kocht op dit softwareproduct. "We hebben een complex bedrijf met vestigingen in veel landen", geeft Gerben Peet als toelichting. De e-business manager werkt met een team van 15 interne specialisten, die specifiek maatwerk hebben ontwikkeld op de IBM oplossing. "De bouwblokken van IBM zetten we maximaal in, maar voor onze klanten en voor onszelf bouwen we daar specifieke modules op."

Kramp heeft de oplossing ver doorgevoerd en ook gebruikt om een breed draagvlak te krijgen onder e-commerce in de eigen organisatie. Een assortiment van 300.000 SKU’s is al een behoorlijk uitdaging voor de ondersteunende software. Dat geldt des te meer voor 50.000 klanten over heel Europa. Als grote speler in de b-to-b markt ontdekte Kramp, dat de eisen hoog zijn.

Peet: "De retail ziet e-commerce vooral als een extra kanaal. Bij ons komt dit jaar 85 procent van de orders online binnen. In de afgelopen jaren is de gehele organisatie omgeturnd. Verkopers binnendienst zijn steeds meer technisch adviseur geworden. Met minder mensen doen we veel meer omzet. Want bestellen doet de klant als het hem uit komt. Maar we willen absoluut geen virtueel bedrijf worden, daarom blijven we mensen bezoeken."

 

Vergaande partnerships met leveranciers

In 2009 zette Kramp de volgende stap op het gebied van e-commerce door de dealers een platform aan te bieden als afgeleide van de eigen webshop. Richting de eindafnemers kunnen de dealers het assortiment en de logistieke ondersteuning van Kramp aanbieden, maar dan vanuit hun eigen look-and-feel.  Inmiddels zijn een groot aantal bedrijven overgestapt op het totale pakket aan e-commerce ondersteuning van Kramp.

Begin dit jaar startte Kramp met het project ‘extended assortment’. "Noem het maar long tail – dat wil zeggen, dat klanten ook achterlampjes die niet zitten in ons standaard assortiment kunnen bestellen, zonder uitvoerig heen en weer te bellen", zegt Peet. "Alle producten van onze leveranciers –  ook die niet in ons ERP voorkomen – kunnen we hiermee aanbieden. Zo gaan we vergaande partnerships aan met onze leveranciers, waar van we weten dat hun voorraadposities goed zijn. Eigenlijk moet het zo zijn, dat we alle producten die in onze markt worden gevraagd kunnen aanbieden."

 

Teijken: "We kennen allemaal de webshop in het b-to-c kanaal. Diezelfde gebruikerservaring moeten bedrijven als Kramp kunnen presenteren, maar dan wel richting professionele afnemers. Dat is best moeilijk gezien de afspraken die er zijn en de relatie die er achter schuil gaat en die vaak doorslaggevend is. Kramp laat zien dat het kan. Een mooi voorbeeld van keten redesign op basis van e-commerce."

  

Bekijk hier de vLm-nieuwsbriefspecial van november: http://vedm.net/click2?l=vd63i&m=xpQwU&s=0Q0b9O

Reageer op dit artikel