nieuws

Vijf kandidaten strijden om LMvhJ-verkiezing

Home

De strijd om de verkiezing tot Logistiek Manager van het Jaar is losgebarsten. Vijf kandidaten presenteerden zich aan een zaal met belangstellenden en aan de jury. Met enige schroom beklommen de kandidaten het podium. ‘Waarom ik gekozen moet worden? Laten anderen dat maar bepalen.

Vijf kandidaten strijden om LMvhJ-verkiezing
Logistiek Manager van het Jaar

Onder leiding van tv-presentator Frank du Mosch kregen de kandidaten elk acht minuten spreektijd, gevolgd door een paar vragen. Na afloop mocht het publiek stembriefjes inleveren. De presentaties waren behoorlijk wisselend van kwaliteit. Niet iedereen wist een overtuigend verhaal neer te zetten. De jury oordeelt – in tegenstelling tot de zaal – echter niet alleen op de presentaties. De eerste bezoekronde heeft al plaatsgevonden. Op 9 december kiest de jury de drie finalisten. Dan volgt een tweede ronde.

 

Beeld nog niet compleet

Juryvoorzitter Theo Heemskerk (V&D) constateerde dat de kandidaten moeite hebben om helder te maken wat precies de logistieke vernieuwing is die het bedrijf heeft doorgevoerd en wat hun rol daarin was. "Zeker waar het gaat om het aansturen van mensen – the human factor – is het beeld nog niet helemaal compleet. Daar gaan we de komende weken meer van horen."

Hans Kraaijenbrink is namens hoofdsponsor DHL de nieuwe directeur van de stichting, die de verkiezing organiseert. Hij toonde zich gisteren tevreden over het verloop van de voorverkiezing. "We hebben een mooie opkomst vandaag. Dit evenement wint aan belangstelling en dat is goed voor de sector."

 

De vijf kandidaten aan het woord

  • Focco Annema (1964), Van Dijk Educatie (schoolboeken):
    "In een hele korte periode sturen we bijna 11 miljoen boeken de deur uit en dat doen we met zo’n 3.000 vakantiewerkers. Mijn kwaliteit is dat ik de juiste balans weet te bewaken tussen productiviteit en werksfeer, zodat we ook volgend jaar weer kunnen beschikken over voldoende mensen."
     
  • Lars Breedveld (1972), Samsung Electronics (consumentenelektronica):
    "Onze logistieke doelstelling is waarde toevoegen en preferentie creëren op basis waarvan sales maximaal kan profiteren. Dit bedrijf wil overal nummer één in zijn. Ik dus ook in logistiek. Om dat te bereiken hebben we de beste logistiek dienstverleners in de arm genomen."
     
  • Gert Geeve (1966), Huisman Equipment (offshore industrie):
    "Ondanks onze beperkte ervaring in logistiek, zijn we er toch in geslaagd om in acht maanden tijd een volledig nieuw automatisch magazijn aan de praat te krijgen, inclusief een nieuw WMS. We hebben nu rust op de magazijnvloer en een goede performance. Dat wordt gewaardeerd."
     
  • Paul van der Heijde (1962), Velopa (straatmeubilair, fietsenstalling):
    "Dit bedrijf heeft de omslag gemaakt naar klantgericht denken, hoewel overheidsinstanties de belangrijkste afnemersgroep zijn. Levertijdafspraken zijn nu in het hele bedrijf belangrijk. Die cultuurverandering heb ik mogen aansturen. Logistiek is mijn lust en mijn leven. Al vijfentwintig jaar."
     
  • Roger Pluijm (1962), Centocor (farmacie, onderdeel Johnson & Johnson):
    "Binnen ons bedrijf hebben we veel gedaan aan onder andere lean en continu verbeterprocessen. Dat heeft veel besparing opgeleverd aan kosten en voorraadniveaus. Mijn prestatie is het om binnen een wereld met strenge procedures nauwgezet te anticiperen op veranderingen."
Reageer op dit artikel