nieuws

Albert Heijn halveert out-of-stockpercentages

Home

Een nieuw automatiseringssysteem stelt supermarktketen Albert Heijn in staat de out-of-stockpercentages te reduceren met 50 procent. Tegelijkertijd is de commerciële aantrekkelijkheid van de AH-winkels met zeven procent toegenomen en de tijd die medewerkers besteden aan het op voorraad houden van de winkels verkort.

Albert Heijn halveert out-of-stockpercentages
Albert Heijn reduceert out-of-stock percentages met 50 procent

Het geautomatiseerde systeem werd door Albert Heijn ontwikkeld in samenwerking met automatiseringsbedrijf Capgemini. Voornaamste doel was het vinden van een efficiënte en effectieve manier om een goede balans te vinden tussen enerzijds de vraag van de consument naar een bepaald product, anderzijds de logistieke kosten in de keten.

Presentatie

De benodigde hoeveelheden van een bepaald product in een winkel hangen af van diverse factoren. Dat zijn bijvoorbeeld de behoefte van de consument, de marketingactiviteiten, de presentatie, het seizoen en de locatie van de winkel. Het is vaak moeilijk de benodigde voorraden vooraf correct in te schatten. Direct inzicht in de verkochte hoeveelheden van een bepaald product op winkelniveau biedt echter uitkomst. Dit inzicht geeft het nieuwe geautomatiseerde systeem.

Beschikbaarheid

Dat kan per uur een rapport genereren met per filiaal de verkopen van individuele producten. Uit die gegevens wordt vervolgens berekend welke producten in een bepaalde winkel moeten worden aangevuld. Hierdoor ontstaat er een door de consument aangedreven supply chain. De out-of–stockpercentages in de winkels van Albert Herijn zijn door het nieuwe systeem inmiddels gereduceerd met 50 procent. Daarnaast is de beschikbaarheid van producten toegenomen, het aantal overblijvende producten afgenomen en besteden de medewerkers minder tijd aan het bestellen van producten.

Lees ook

Reageer op dit artikel