nieuws

Gemiddelde topmanager blijkt ‘gewone man

Home

Topmanagers in Europa tippen Duitsland als winnaar van het EK voetbal, maar managers in Nederland tippen Nederland als winnaar. Bij de aankoop van een auto laten de Nederlandse managers zich vooral leiden door de kosten. Dit zijn enkele resultaten van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor.

Gemiddelde topmanager blijkt ‘gewone man
Jan Modaal

Er werden voor dit onderzoek 1.451 topmanagers (niet alleen in de logistiek) uit zeven Europese landen geïnterviewd. De gemiddelde manager in Europa heeft veel meer gemeen met Jan Modaal dan met het stereotiepe beeld dat van hen bestaat. Over het algemeen verkiezen topmanagers in Europa rockmuziek boven klassieke muziek, beschikken ze liever over meer tijd dan over meer geld, houden ze niet echt van golf, maar eerder van voetbal en kijken ze liever naar een goede komedie dan naar een intellectueel drama. En ook willen ze wel enkele kilootjes kwijt.

 

Favoriete drankje

De enige overeenkomst met het stereotiepe beeld is misschien dat managers in Europa wijn verkiezen boven bier. Overal komt wijn als winnaar uit de bus en dan vooral in Italië en Frankrijk (respectievelijk 81 procent en 82 procent van de respondenten). Maar merkwaardig genoeg zijn er niet alleen in België, het bierland bij uitstek, maar ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk 72 procent, 70 procent en 67 procent) meer liefhebbers van wijn dan in het traditioneel wijnproducerende Spanje (66 procent). De respondenten uit Spanje bleken dan nog heel fervente bierdrinkers te zijn (29 procent), enkel voorafgegaan door Duitsland (31 procent).

 

Water

Als we het over water hebben, dan geeft 42 procent van de ondervraagden de voorkeur aan kraanwater, al is er wel een groot verschil tussen de verschillende landen. Met name managers in Nederland drinken liever kraanwater dan water uit een fles (63 procent). Topmanagers in Duitsland spannen de kroon wat betreft mineraalwater in flessen (74 procent), gevolgd door managers in Italië, Frankrijk en België.

 

Ontspanning

Managers zouden graag meer tijd hebben, vooral in Italië en Spanje. Ook al zijn ze in de minderheid, toch heeft België het grootste aantal respondenten dat geld verkiest boven tijd (32 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk. Deze laatsten kijken dan weer liever naar een ernstig drama dan de andere respondenten, maar 62 procent van hen wil ook eens goed kunnen lachen. Iedereen lacht inderdaad graag: acht op tien managers zeggen dat ze komedie boven drama verkiezen en in Italië en Spanje loopt dit aantal zelfs op tot negen op tien.

 

Sport

Wat sport betreft, is er een duidelijke winnaar: voetbal wordt door een grote meerderheid verkozen in alle landen. Italië en Duitsland zijn het minst enthousiast over golf (elk slechts 17 procent), terwijl het Verenigd Koninkrijk de meeste golfliefhebbers kent (34 procent).

Als het gaat om de keuze van een vakantiebestemming, dan zijn de respondenten uit het vlakke Nederland het meest enthousiast om de bergen in te trekken: alleen in Nederland verkiest de meerderheid van respondenten de bergen boven het strand (51 procent tegenover 47 procent).

 

Gewicht

Meer dan de helft van de topmanagers in Europa (56 procent) zegt dat ze een paar kilootjes wil verliezen. Een meerderheid van de respondenten in België en Italië (53 procent) wil tot tien kilo lichter worden, in vergelijking met het gemiddelde in Europa van 48 procent. Slechts één op acht topmanagers vindt dat hij meer dan 10 kilo moet kwijtraken. Een kwart is tevreden met zijn huidige gewicht en 14 procent maakt er zich gewoon niet druk om.

 

Waar letten ze op bij het kopen?

Bij de aankoop van een auto laten topmanagers in Europa zich meer door het prijskaartje en het energieverbruik leiden dan door iets anders. Als belangrijkste overweging vermeldt 61 procent van de respondenten zowel de kostprijs (37 procent) als de zuinigheid (24 procent), vóór stijl (20 procent) of veiligheid, comfort of betrouwbaarheid (elk 16 procent). Kosten zijn voor de managers in Nederland de belangrijkste overweging bij de aanschaf van een auto (48 procent).

Ondanks de huidige hype over hybrideauto’s komt de milieuvriendelijkheid van een auto slechts op de zevende plaats in de ranglijst van de belangrijkste aankoopcriteria voor managers in Europa (15 procent). Opmerkelijk genoeg vindt in een wereld waarin merken een steeds grotere rol spelen, slechts 8 procent van de respondenten het merk van de auto belangrijk.

 

Interviews

De interviews werden uitgevoerd in België (100), Duitsland (251), Frankrijk (250), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en het Verenigd Koninkrijk (250). De geïnterviewden zijn allen minstens directieleden. Het gemiddelde zakencijfer van de deelnemende bedrijven bedraagt 1 miljard euro; hun gemiddelde aantal werknemers bedraagt meer dan 2.400. De interviews werden telefonisch afgenomen in de moedertaal van de bedrijfsleiders door onderzoekers van het onafhankelijk onderzoeksbureau TNS (Taylor Nelson & Sofres International) in Londen, Verenigd Koninkrijk.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel