nieuws

Vrouwelijke denkwijze breekt langzaam door glazen muur

Home

Uit Brits onderzoek blijkt dat er steeds meer vrouwen op belangrijke posities in het bedrijfsleven verschijnen. In Nederland lijkt toch eerst nog een glazen muur afgebroken te moeten worden om meer vrouwen in logistieke management functies te krijgen.

Vrouwelijke denkwijze breekt langzaam door glazen muur
Mieke Damen

Het gevolg van meer vrouwen op topposities is dat de typisch mannelijke manier van werken langzaam wordt vervangen door een vrouwelijke manier van problemen oplossen: minder direct en meer samenwerking. Volgens onderzoek van het Britse Future Laboratory in opdracht van verzekeringsmaatschappij Zurich, worden vaardigheden die vooral geassocieerd worden met het vrouwelijke, rechterhersenhelft denken (zoals intuïtie, creativiteit en kunnen samenwerken) steeds belangrijker in de moderne zakenwereld. Langzaam winnen deze terrein op de mannelijke, meer rationele benadering van bedrijfsprocessen. 

 

Glazen muur

Toch is er in Nederland nog een glazen muur af te breken. Dat bleek tijdens de slotmanifestatie van het project “Glazen Muur” afgelopen dinsdag. In het logistieke vakgebied moeten nog steeds meer vrouwen in logistieke functies komen. Henny Harkema van Van Doornes Huiskes begeleidde de logistieke pilot binnen het project, een mentoringtraject van logistieke studentes. Tijdens de workshop presenteerde Harkema de uitkomsten van het traject maar ook een enquete, gehouden onder logistieke bedrijven. “Het aandeel vrouwen in leidinggevende logistieke functies ligt onder de vijf procent”, zegt Harkema. “Reden hiervoor is dat er te weinig meisje kiezen voor een logistieke opleiding omdat de sector te maken heeft met een imagoprobleem. Daarbij is het logistieke werkveld van oudsher een mannenwereld.

 

Leren onderhandelen

Het mentoringproject heeft de mentees, de studenten, meer inzicht gegeven in het verloop van hun loopbaan en hun netwerk vergroot. Volgens de mentoren is het diversiteitsbeleid en de cultuur van een bedrijf belangrijk als het gaat om je thuis te voelen als vrouw in de logistieke mannenwereld. Vrouwen moeten leren onderhandelen met hun partner over zorgtaken en onderhandelen met hun werkgever over minder werken en zich daarbij niet gehinderd voelen door druk en meningen van buiten af.

 

Imagoprobleem

Mieke Damen, vice president operations bij Mexx Europe vertelt tijdens haar presentatie hoe het imagoprobleem van de sector aangepakt gaat worden. “Logistiek moet als merk in de markt worden gezet. Hier is veel geld voor nodig, we zijn nu volop bezig met het lobbyen hiervoor.” Uiteindelijk zullen alle belangrijke organisaties in de sector, zoals TLN, vLm en EVO, er gezamenlijk voor zorgen dat logistiek weer een aantrekkelijk werkveld wordt. Op de “Dag van Maarssen” zal de volgende stap worden gezet door het overhandigen van een convenant over dit onderwerp aan minister Eurlings.

Wat vrouwen in de logistiek betreft heeft Damen een duidelijke mening. “De discussie over zorgtaken moet een gezamenlijke discussie worden. Ik promoot bij zowel mijn mannelijke als vrouwelijke managers een werkweek van vier dagen. Vrouwen moeten leren hun talenten te gebruiken en te kiezen voor wat ze willen in hun carrièrre en niet alleen maar te denken in de onmogelijkheden die er allemaal zijn.”

 

Prestatieplicht en flexibiliteit

In het plenaire deel van de bijeenkomst trad Rietje van Dam-Mieras, vice-rector magnificus van Universiteit Leiden, op als spreker. “Duurzame ontwikkeling vraagt om het benutten van 100 procent talent”, luidde Van Dam’s stelling. “Vrouwen moeten nagaan wat hun persoonlijke drijfveren zijn en hiernaar handelen. Ze kiezen nog te vaak een vak die past bij de mogelijkheden in plaats van bij het persoonlijk talent.?Werkgevens zouden volgens haar het volgende moeten veranderen:

– van aanwezigheidsplicht naar prestatieplicht

– van regels en controle naar flexibiliteit en vertrouwen

– vertrouwen moet worden waargemaakt

 

Er moet afscheid worden genomen van het 9 tot 5 principe en meer worden thuisgewerkt. Dat is volgens van Dam mogelijk als bovenstaande veranderingen doorgevoerd worden.

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel