nieuws

Jonge Marokkanen kunnen goede chauffeurs worden

Home

Om het nijpende chauffeurstekort op te lossen, zullen bedrijven buiten de vijver van jonge, blanke mannen moeten vissen. ‘Waarom doen we niet meer met allochtonen of met vrouwen’, stelt Annemarie Jorritsma tijdens een paneldiscussie van de KNV.

Jonge Marokkanen kunnen goede chauffeurs worden
Jaarcongres KNV 2007

In Nederland is er op dit moment een tekort van 5.000 chauffeurs. Ook in de logistiek leidt dit forse problemen. Het jaarcongres van belangenvereniging Koninklijke Nederlands Vervoer (KNV) had gisteren als thema: ‘instroom personeel’.

 

Jonge Marokkanen

Tijdens de paneldiscussie werden een aantal oplossingen voor het chauffeurstekort geoppert. ‘Waarom richt de sector zich niet nadrukkelijker op allochtonen. Jonge Marokkanen kunnen hele goede chauffeurs worden, maar dan moeten we ze wel benaderen en een opleiding aanbieden’, zegt voormalig minister van Verkeer & Waterstaat, Annemarie Jorritsma, tevens commissielid van de Taskforce extra chauffeurs.

 

Kleine mannetjes

Ook vrouwen kunnen volgens Jorritsma heel goed vrachtwagenchauffeur worden. ‘Iedereen denkt dat dit fysiek heel erg zwaar werk is, maar als ik soms zie wat voor kleine mannetjes het zijn, die chauffeurs, dan is dat kennelijk al lang niet meer zo. In bus en tram zie je ook steeds meer vrouwen als chauffeur, dus ze willen best.’

 

Jongeren haken af

Een probleem dat tijdens de discussie naar voren komt is dat de jongeren díe kiezen voor een beroep als chauffeur vaak snel weer afhaken. Jaap Jongejan van vakbond CNV: ‘Het doorgroeiperspectief ontbreekt. Mensen willen niet meer van hun 18-de tot hun 65-ste hetzelfde beroep uitoefenen. Je moet jongeren laten zien dat chauffeurs ook door kunnen groeien naar andere functies.’

 

Oudere chauffeurs

Hiermee komt de discussie op een andere groep chauffeurs: de ouderen. Hannie van Leeuwen van de commisie Grijs Werkt: ‘Als je de bestaande mensen langer in je bedrijf kunt houden, hoef je helemaal niet op zoek naar nieuw personeel’, stelt de ervaren politicus. ‘Bedrijven zouden hiervoor een meer leeftijdsbewust beleid moeten gaan voeren. Nu worden oudere werknemers vaak gestimuleerd om met vervroegd pensioen te gaan.’

 

Advertentie in de Libelle

De oplossingen zijn goed bedoeld, maar de vervoerders in de zaal weten ook hoe moeilijk het is om ze te implementeren. ‘Het is echt heel lastig om vrouwen te bereiken en ze warm te krijgen voor een logistieke functie’, zegt één van hen. ‘Ik weet echt niet wat ik daarvoor zou moeten doen. Moet ik dan met m’n advertentie in de Libelle gaan staan?’ 

 

Oudere werknemers langer ziek

Een aantal andere vervoerders uit de zaal, waaronder Wim Vos, wijzen erop dat oudere chauffeurs weliswaar heel goed zijn, maar ook duur en langer ziek dan jonge mensen. Dat laatste gaat er bij burgemeester Jorritsma van Almere niet in: ‘Oudere werknemers gaan niet meer tot diep in de nacht naar de kroeg, hebben geen last van de maandagochtend-ziekte, ze hebben geen voetbalblessures, etc., bij ons bij de gemeente zijn ouderen juist minder vaak ziek. Dat ligt volgens mij dus maar helemaal aan het soort bedrijf dat je bent en hoe je hier zelf mee omgaat.’

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel