nieuws

Bedrijven doen concessies bij werving personeel

Home

Nederlandse bedrijven zijn massaal bereid medewerkers aan te nemen die niet voldoen aan de eisen. Vanwege de krapper wordende arbeidsmarkt doen zij water bij de wijn bij de werving van personeel. Dit blijkt uit het HRpraktijk Panel-onderzoek dat onder ruim duizend P&O’ers is gehouden.

Bedrijven doen concessies bij werving personeel
warehouse personeel

De helft van alle P&O-functionarissen doet momenteel concessies als het gaat om competenties en/of ervaring van nieuwe werknemers. Daarnaast geeft 49 procent aan dat hun organisatie door de krappere arbeidsmarkt bepaalde bedrijfsdoelstellingen misschien niet zal halen; 7 procent is daar zelfs zeker van.

 

 

 

 

 

Krap 

Negen op de tien P&O’ers zegt momenteel moeite te hebben met het vervullen van vacatures. Hoewel bijna iedereen hinder ondervindt van de krappe arbeidsmarkt, lijden de respondenten die werken bij kleine bedrijven (tot 20 werknemers) er aanzienlijk minder onder: 28 procent van hen geeft aan geen last te hebben van de krapte bij het aantrekken van nieuwe medewerkers.

 

Verband

Het leeuwendeel van de respondenten (70 procent) vindt dat het lastiger is geworden om geschikt personeel te vinden. Ook hier wijken de kleine bedrijven af van het algemene beeld: 43 procent hoeft geen extra inspanningen te leveren om de juiste mensen binnen te halen. Opvallend genoeg legt slechts één op de drie P&O’ers een direct verband tussen de krapte op de arbeidsmarkt en het personeelsverloop binnen de eigen organisatie. Dit verband is sterker (40 tot 43 procent) bij bedrijven met 100 medewerkers of meer. Bij kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) ligt dit een stuk lager: slechts één op de vijf respondenten ziet een relatie tussen het personeelsverloop en de krapte op de arbeidsmarkt.

 

Onderzoek

Het HRpraktijk Panel-onderzoek is tussen 24 april en 8 mei online uitgevoerd onder 1075 HR-functionarissen. Het panel is in het leven geroepen om trends en ontwikkelingen op HR-gebied op de voet te volgen en in kaart te brengen. De resultaten zijn in samenwerking met Millward Brown tot stand gekomen. Millward Brown is een marktonderzoeksbureau in Amsterdam met een fullservice dienstenpakket voor marktonderzoek.

 

 

Reageer op dit artikel