nieuws

Dell valt van zijn geloof af

Home

Jarenlang is de Amerikaanse computerfabrikant Dell geprezen om zijn excellente supply chain. Levering gebeurde alleen via de telefoon of internet. Daar komt nu verandering in. Dell wil weer de grootste fabrikant van personal computers worden. Dat kan alleen met verkoop via de tussenhandel en dus met voorraadvorming.

Dell valt van zijn geloof af
Dell gooit distributie over andere boeg

Topman Michael Dell kondigde de plannen vorige week aan in een interview met Computer Reseller News, een vakblad voor potentiële distributiepartners waarvoor Dell altijd zijn neus heeft opgehaald. Het concern heeft echter geen keus. In een jaar tijd is veel marktaandeel verloren. Vorig najaar werd Hewlett Packard (HP) weer ’s werelds grootste computerfabrikant, sindsdien is de afstand tot Dell behoorlijk vergroot. HP had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 17,6 procent tegen 14,9 procent een jaar eerder, Dell ging van 16,4 procent naar 13,9 procent.

 

Voorraadvorming noodzakelijk

De nieuwe strategie van Dell is opmerkelijk. Oprichter Michael Dell heeft zijn bedrijf groot gemaakt door computers zonder tussenhandel te verkopen. Aan voorraadvorming doet het bedrijf nu nog amper. Een computer wordt pas in elkaar gesleuteld, als die is besteld. Michael Dell bracht daarmee naar eigen zeggen een revolutie teweeg in de computerindustrie. Nu keert hij op zijn schreden terug.

 

In een interne mail vorige maand schreef Dell dat het directe verkoopmodel een revolutie was, maar geen religie. “We gaan ons bedrijfsmodel verbeteren om onze klanten te geven wat ze willen.” Nu Dell besloten heeft om via onder andere de retail de markt op te gaan, betekent dat automatisch een sterke voorraadvorming in de keten.

 

Concurreren op prijs

De verwachting is dat Dell vooral op de prijs wil concurreren met HP. Van gelikte ontwerpen heeft de computerfabrikant het nooit moeten hebben. Toch is directeur Hans Daniels van HP Nederland niet bevreesd voor de entree van de grote rivaal in winkels. “In wezen blijft de concurrentie fel. Wij hebben continu te maken prijsverval. Er komt nu alleen een geduchte concurrent in het schap bij.”

 

Volgens Daniels zal het Dell nog moeite kosten om winkels binnen te komen. “Ik denk dat ons succes in de markt bepaald is doordat we al heel lang zakendoen met detaihandelsbedrijven. Als je dat goed blijft doen, is er voor deze bedrijven weinig aanleiding om ons merk in te ruilen voor wat anders.”

 

Daniels, al achttien jaar werkzaam in de computerindustrie, zegt nergens meer van op te kijken. “Dit is een enorme vechtmarkt. Er zijn denk ik maar weinig pc-leveranciers die werkelijk winst maken. Het blijft een markt waar volume en schaal belangrijk zijn, waar een goede logistieke keten essentieel is en waarin je ook moet innoveren. Je zou bijna kunnen spreken van een jongleursact, waarbij je niet drie ballen, maar vijf of zes ballen tegelijkertijd in de lucht moet houden.”

 

Bron: ANP, Reuters

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel