nieuws

CBR: moeilijk taalgebruik in truckexamens niet te vermijden

Home

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidbewijzen (CBR) heeft grote twijfels over de conclusies uit een onderzoek van Bureau Taal dat kandidaat-truckers zakken als gevolg van ingewikkeld taalgebruik in de theorie-examens. De divisie CCV, die de CBR-examens maakt, zegt in een reactie op het onderzoek dat examenvragen altijd vooraf door deskundigen worden gecontroleerd.

CBR: moeilijk taalgebruik in truckexamens niet te vermijden
CBR

Deze deskundigen toetsen de examens op inhoud en taalgebruik, maar ook op praktijkgerichtheid. Daarbij houdt CCV van iedere vraag het scoringspercentage bij. Als een vraag meerdere keren slecht scoort, dan beoordelen de deskundigen de vraag opnieuw. “Op onderdelen leidt dat tot verbeteringen”, zegt het CCV-directeur, Ad Philipsen. “Maar chauffeurs hebben in hun vak nu eenmaal met vervoersdocumenten en met de techniek van het voertuig te maken. Moeilijke woorden zijn daarom niet altijd te vermijden.” Een homokinetische koppeling en cabotagevervoer vertaal je niet eenvoudig in een korte examenvraag. Bovendien horen ze tot de bagage van een beroepschauffeur. Een chauffeur die zijn vakkennis niet beheerst, is een chauffeur waar de sector niet om staat te springen, aldus Philipsen.

 

Hoog slagingspercentage

CCV wijst er verder op dat de slagingspercentages bij aanstaande truckers hoog zijn in vergelijking met bijvoorbeeld de resultaten bij de examens voor de personenauto. “Een slagingspercentage van zeventig procent wijst bepaald niet op onnodig ingewikkelde examens”, aldus Philipsen. Uit recent onderzoek van CCV onder negenhonderd kandidaten blijkt bovendien dat 83 procent de examenvragen duidelijk vindt.

 

Validiteit

Het CBR plaatst ook vraagtekens bij de validiteit van het onderzoek dat Bureau Taal heeft uitgevoerd in opdracht van verkeersleermiddelenleverancier Veka Best. Het taalniveau van de truckerexamens zou gemeten zijn aan de hand van een zeer kleine steekproef. De divisie CCV zegt dan ook op dit moment geen aanleiding te zien om de huidige werkwijze te wijzigen met betrekking tot de ontwikkeling van examenvragen.

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel