nieuws

Hoe houden werkgevers hun medewerkers?

Home

Aanbieden van trainingen en mogelijkheden voor carrière-ontwikkeling is bij werkgevers het populairst om personeelsverloop te beperken. Op de tweede plaats staat het betrekken van medewerkers in bedrijfsbeslissingen. Het minst populair bij Nederlandse managers is het geven van extra verlofdagen.

Hoe houden werkgevers hun medewerkers?
Hoe houden werkgevers hun medewerkers?

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door werving- en selectiebureau Robert Half Finance & Accounting in negen landen bij 2739 Human Resources en Finance Managers.

 

Hoe lang blijft een medewerker?

Een vijfde van de ondervraagde Nederlandse managers geeft aan dat medewerkers gemiddeld tussen de drie en vijf jaar in hun bedrijf blijven. Zowel internationaal gezien als in Nederland geeft 31 procent aan dat hun medewerkers tussen de vijf en tien jaar blijven. Nederland scoort erg laag (5 procent) als het gaat om medewerkers die korter dan drie jaar bij het bedrijf werken. Dit percentage ligt een stuk hoger in landen zoals Australië (17 procent), Nieuw Zeeland (17 procent) en Tsjechië (14 procent).

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

 

Acties personeelsverloop

Op de vraag welke acties managers de afgelopen twee jaar hebben ondernomen om het personeelsverloop zo laag mogelijk te houden, geeft internationaal 58 procent en in Nederland 59 procent van de ondervraagden aan dat zij meer trainingen en carrière-ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden. Ook het betrekken van medewerkers in bedrijfsbeslissingen is zowel internationaal als in Nederland populair (beide 37 procent). Op de derde plaats (23 procent) komen in Nederland ‘de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals collectieve ziektekostenverzekering, auto van de zaak en laptop’. Het herzien van de salarispakketten wordt door één vijfde van de Nederlandse managers (21 procent) genoemd. Opvallend is dat slechts vijf  procent van de Nederlandse ondervraagden aan geeft extra verlofdagen in te zetten als actie om het retentiebeleid te optimaliseren, internationaal gezien geldt dit voor 15 procent van de ondervraagden.

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

 

Gebrek aan ontwikkeling

Greet Brosens, directeur Nederland, Robert Half International: “Een belangrijke reden van vertrek die kandidaten aangeven, wanneer ze bij ons op gesprek komen, is het gebrek aan ontwikkeling en training. Zeker jonge mensen hechten meer belang aan training, coaching en ontwikkeling dan aan salaris en secundaire voorwaarden. Werkgevers doen er verstandig aan om, naast het werven van goed personeel, te investeren in een retentiebeleid dat rekening houdt met de wensen van de werknemers.” 

 

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

 

Retentiebeleid
Zowel internationaal (55 procent) als in Nederland (44 procent) zijn de meeste managers het er over eens dat zij hun retentiebeleid moeten verbeteren nu de economie weer aantrekt en de vraag naar gespecialiseerde medewerkers groter wordt. In Nederland geeft echter nog wel 22 procent van de ondervraagde managers aan helemaal geen retentiebeleid te ontwikkelen.

Opvallend is dat ‘meer vakantiedagen’ in Nederland door slechts 1 procent van de ondervraagde managers als belangrijkste aspect van het retentiebeleid wordt genoemd. Ook een hoger salaris wordt in Nederland nauwelijks (8 procent) gebruikt als belangrijk aspect van het retentiebeleid.

 

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

 

Reageer op dit artikel