nieuws

Veilig op en neer met de laadklep

Home

Focwa en de Rai zijn een campagne gestart om de laadklepkeuring onder de aandacht te brengen. Inmiddels rijden in Nederland vijftig bakwagens met een opvallende sticker met daarop de welluidende tekst ‘Veilig op en neer. Laat je laadklep jaarlijks keuren’. Focwa en de Rai hopen dat als gevolg van deze campagne bedrijven jaarlijks een LPK-keuring laten uitvoeren.

Veilig op en neer met de laadklep
Laadklep2

De campagne wil bovendien de vrachtwagenchauffeurs bewuster maken van het belang van die periodieke laadklepkeuring. Laadkleppen worden intensief gebruikt en zijn daardoor aan slijtage onderhevig. Een defect kan leiden tot vertraging of – en dat is veel erger – de veiligheid kan in gevaar komen.

 

Keurmerk

Minimaal één keer per jaar dient de laadklep dan ook te worden gekeurd. Dat kan aan de hand van het Rai/Focwa LPK (Laadkleppen Periodieke Keuring) keurmerk. Doel van LPK is om onderhoud, reparatie en keuring van laadkleppen op een kwalitatief hoger niveau te brengen. In 2005 zijn ruim 6.200 laadkleppen LPK gekeurd.

 

Speciale keurmeesters

Speciaal opgeleide keurmeesters gaan toezicht houden op de naleving van de kwaliteitseisen. Inmiddels voeren 165 carrosseriebouwbedrijven LPK-keuringen uit.

Het LPK- keurmerk wordt aanbevolen door alle grote laadklepfabrikanten: Ama, Bär, Dautel, DHollandia, Mariba, MBB GLT Interlift en Zepro. Zij hebben een gezamenlijk marktaandeel van circa 98 procent.

Meer informatie over LPK is te vinden op de website: www.lpk.nl

Reageer op dit artikel