nieuws

Havenbedrijven doen mee in exploitatie Betuwelijn

Home

De Tweede Kamer stemt in meerderheid in met de nieuwe opzet voor de exploitatie van de Betuwelijn. Nu haven Amsterdam en havenbedrijf Rotterdam bereid zijn om met ProRail mee te doen, vindt de Tweede Kamer dat tegemoet wordt gekomen aan hun wens tot een meer commerciële benadering.

Havenbedrijven doen mee in exploitatie Betuwelijn
Betuwelijn

Deelname van de havenbedrijven in de exploitatiemaatschappij Betuweroute (BREM) voldoet aan de eis van de Tweede Kamer dat het bedrijfsleven zelf ook participeert in de exploitatie. Rotterdam en Amsterdam zijn ook bereid hun financiële inleg te vergroten tot tien miljoen euro (Rotterdam) en drie miljoen euro(Amsterdam). Zij zullen binnen BREM als aandeelhouder gezamenlijk participeren voor vijftig procent.

 

65 miljoen ton via de lijn

ProRail, Amsterdam en Rotterdam gaan zelf actief op zoek naar commerciële partners die binnen een jaar de rol van de havenbedrijven kunnen versterken of overnemen.

Volgens minister Karla Peijs zullen de gebruikersvergoedingen niet plotseling sterk stijgen. Dit was in 2004 al aangegeven. De vergoedingen zullen via een overgangsregeling geleidelijk worden verhoogd tot het niveau dat vervoerders ‘alle gebruikersafhankelijke kosten betalen’. Uit berekeningen blijkt dat een vervoersprognose van zo’n 65 miljoen ton in 2015 te verwachten is. Peijs noemt dit een ‘plausibele prognose’.

 

Hogere bijdrage Rijk nodig

Een meerderheid van CDA, VVD, PvdA en LPF gaat ermee akkoord dat de overheid de komende vijf jaar wellicht 76 miljoen (in plaats van de in september 2005 toegezegde 63 miljoen) moet bijdragen bovenop de al bijna vijf miljard aanlegkosten. De 13 miljoen extra komt volgens Peijs door de meegenomen aanloopperiode (tarieven die minder snel stijgen om vraaguitval te voorkomen) en extra kosten voor transmissie. Tot 2011 heeft het kabinet 95,8 miljoen beschikbaar binnen de begroting voor de Betuwelijn. De lijn zal begin 2007 worden opgeleverd.

 

Lees meer: Minister Peijs verlaagt heffing Betuwelijn (31 maart 2006)

 

Reageer op dit artikel