nieuws

Groeiprognoses vervoer verdienen bijstelling

Home

DEN HAAG – Het aantal bedrijven in het beroepsgoederenvervoer blijft stijgen. Zo blijkt uit prognoses van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). “Die cijfers lijken positief, maar hoeven het niet te zijn”, zegt Wim Mars, onderzoeker bij NEA.

De tijdens het jaarcongres van KNV gepresenteerde cijfers wekken de indruk dat het beroepsgoederenvervoer uit het dal aan het klimmen is. Het totaal aantal ondernemingen in de branche is gestegen, het aantal vergunningwijzen binnenland, het aantal voertuigen, gemiddeld aantal voertuigen, laadvermogen (in 1000 ton) en zelfs het gemiddeld laadvermogen per onderneming zijn allemaal gestegen. Maar de door NEA gepubliceerde rentabiliteitscijfers van enkele weken geleden lijken in contrast te staan met de KNV-cijfers.

Niet vergelijken
Volgens Transport en Logistiek Nederland mogen de resultaten van beide rapporten niet één op één met elkaar worden vergeleken. TLN: “De cijfers geven niet aan bij welke groep bedrijven binnen het beroepsgoederenvervoer de resultaten wel en niet goed zijn. De groei bij een groot bedrijf toont niet het verlies bij een of meerdere kleinere bedrijven, terwijl dat in deze KNV-cijfers wel compenseerd.” TLN noemt samen met KNV Oost-Europa als oorzaak voor zowel de groei van het aantal trekkende eenheden op de Nederlandse markt, als de verslechterende financiële positie van transportondernemingen. Dat de aantallen trekkende eenheden stijgen heeft volgens TLN te maken met investeringen die eerder zijn uitgesteld en nu noodzaak zijn.

Wim Mars: “Doordat de concurrentie voor bedrijven die internationaal actief zijn toeneemt, richten zij zich meer op de binnenlandse Nederlandse markt.” De opmerkingen van de brancheorganisaties en NEA worden kracht bijgezet door directeur Adrie van Opijnen van internationaal transportbedrijf Van Opijnen in Deventer: “Je moet je wel meer op het werk dichter bij huis richten, omdat het lastig concurreren is met de goedkopere buitenlanders. Daarnaast constateren ook wij dat veel Nederlandse bedrijven die eerder internationaal actief waren nu hun overschot aan auto’s inzet op de Nederlandse markt.”

Als gevolg van de concurrentie uit Oost-Europa zullen de groeiprognoses voor de komende jaren iets naar beneden moeten worden bijgesteld. Europees gezien wordt algemeen uitgegaan van een verdubbeling van het vervoerde volume tot 2020. TLN: “Omdat we in Nederland een naar verhouding groot wagenpark hebben dat ook veel internationaal wordt ingezet zullen we iets meer last hebben van die concurrentie uit het oosten.”

Reageer op dit artikel