nieuws

‘Betuwelijn moet geen tweede Kalkar worden

Home

“Het is een illusie te denken dat gebruikers van de Betuweroute de exploitatiekosten volledig voor hun rekening gaan nemen.” Dat zei Railion-directeur Carel Robbeson tijdens een testrit voor genodigden over de Betuweroute.

Het is nog niet duidelijk hoe hoog de gebruikersvergoeding wordt die verladers moeten gaan betalen voor de Betuweroute. Eind vorig jaar had het Centraal Plan Bureau nog becijferd dat een tarief van zes euro per treinkilometer kon worden gevraagd zonder dat verladers grootschalig zouden overstappen op andere modaliteiten. Railion in Duitsland en Nederland hebben al eerder laten weten dat wat hun betreft hooguit één euro een redelijke prijs zou zijn.

 

Havenbedrijf Rotterdam en ProRail die de exploitatie de eerste jaren voor hun rekening nemen, voorzien waarschijnlijk in een tarief van 1,78 euro, waarbij gebruikers van de lijn tot 2010-2012 slechts de helft hoeven te betalen. Maar met dit voorstel zit er nog steeds een gat in de exploitatie. Het is de vraag of de Tweede Kamer hiermee akkoord gaat. Wellicht wil de Kamer toch een hogere gebruikersvergoeding (een heffing van 4 euro), om het tekort te sluiten. Als de Tweede Kamer hierin volhardt, zou het volgens Robbeson wel eens heel stil kunnen worden op de Betuweroute. “Op deze manier stellen ze het hele project in de waagschaal. Ze moeten op aarde terugkomen en de realiteit onder ogen zien, anders zie ik de Betuweroute een tweede Kalkar worden.”

Het traject tussen Papendrecht en Gorinchem (zo’n 20 kilometer spoor) is al helemaal klaar. Hier wordt onder meer getest op het Europese beveiligingssysteem ECTS, dat ingrijpt als de machinist een rood sein negeert, en de 25 kV bovenleidingspanning. Verder worden op de rest van de route de laatste bovenleidingsportalen geplaatst. Volgend jaar ondergaat de hele route tests om begin 2007 in gebruik genomen te worden.

Reageer op dit artikel