nieuws

Haast speelt vrachtdivisie Martinair in de kaart

Home

SCHIPHOL – Steeds meer bedrijven laten hun goederen via de lucht vervoeren in plaats van per schip. Martinair, die in Europa de op vier na grootste luchtvrachtvervoerder is, profiteert daarvan.

,,Haast speelt ons in de kaart”, zei bestuursvoorzitter A. Verberk van de luchtvaartmaatschappij woensdag. ,,Niemand wil meer voorraden aanhouden want dat kost geld. Soms heeft iemand dan opeens een gebrek aan grondstoffen, die dan zo snel mogelijk moeten worden aangevoerd. Per schip duurt dat veertien dagen, dus gebeurt het per vliegtuig.” Martinair heeft afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 13 miljoen euro tegenover 9 miljoen het jaar daarvoor. De omzet steeg van 894 miljoen euro tot 959 miljoen. Verberk kon geen voorspelling doen over de winst in 2005. De vrachtdivisie leverde een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei van afgelopen jaar. Martinair vervoerde 8 procent meer goederen door groei op routes naar het Verre Oosten en Noord- en Zuid-Amerika. De maatschappij onderhandelt tegenwoordig over vracht met klanten die vroeger nooit langs zouden zijn gekomen. Zo is Martinair in gesprek met een grote Nederlandse winkelketen over het importeren van kleding. ,,Het was vijf jaar geleden ondenkbaar dat we met een kledingimporteur zouden praten”, zei Verberk. ,,Maar mode verandert sneller dan ooit. Een paar keer per seizoen wisselt de kleding.” In dat geval is het volgens de topman handiger om vracht door de lucht te vervoeren. De vliegtuigen van Martinair herbergen daarnaast steeds meer dure auto’s, zoals BMW’s, Ferrari’s of Lamborghini’s. ,,Neem een Texaanse olieboer die te veel geld heeft. Hij heeft een nieuwe Ferrari gekocht en wil die zo snel mogelijk hebben, dus kiest hij voor het vliegtuig”, lichtte Verberk toe. Transportkosten spelen in dit geval nauwelijks een rol. Ook koeien, paarden, schapen, geiten en ander vee wordt vaak per Martinair-toestel van A naar B gebracht.

Reageer op dit artikel