nieuws

Sainsbury’s draait slecht door supply chain

Home

LONDEN – J. Sainsbury, de derde grootste retailer in het Verenigd Koninkrijk, wijt tegenvallende resultaten vooral aan de slechte performance van de supply chain. Een drie jaar durend moderniseringsprogramma leidde niet tot gewenste verbeteringen maar eerder tot een slechtere performance en hogere kosten.

Voor het moderniseringsprogramma bij Sainsbury’s werden 15 oudere depots gesloten waarna activiteiten werden ondergebracht in zeven nieuwe depots en vier automatische depots. Bovendien werd een aanzienlijk deel van de IT-systemen geüpgrade. De nieuwe CEO, Justin King, stelt nu dat veel van de huidige problemen voortkomen uit dit moderniseringsprogramma, dat zijn voorganger heeft had opgestart. De maatregelen hebben namelijk in zijn ogen geleid tot een verminderde beschikbaarheid van producten op de schappen. Het ontwikkelen van een brede variëteit aan producten om aan de wensen van de klant te voldoen, zorgde voor een te complexe supply chain solution die niet op de gewenste schaal kon worden opgeleverd. Daar bovenop kwam nog dat de nieuwe geautomatiseerde depots niet draaiden zoals vooraf was gepland. Door het mislukken van het programma is een nieuw managementteam aangesteld.
Dc’s die op de nominatie stonden om te worden gesloten, of die al daadwerkelijk gesloten waren, worden nu weer geopend om de beschikbaarheid van producten rond de kersttijd te verzekeren. Verder wordt er manuele assistentie verleend, waar de geautomatiseerde systemen falen.
Voor het programma zijn in totaal 300 miljoen euro aan kosten gemaakt, waarvan 180 miljoen voor de geautomatiseerde equipment in de nieuwe dc’s. Het bedrijf stelt 75 miljoen aan kosten te gaan besparen in de supply chain.

Reageer op dit artikel