nieuws

Tweede proef LZV officieel van start

Home

LELYSTAD – De tweede poef met Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV’s) is dinsdag in Lelystad officieel van start gegaan. In totaal hebben al 85 bedrijven en 260 voertuigen toestemming gekregen op de Nederlandse wegen te rijden. De proef duurt tot november 2006.

Maar de reden dat die LZV’s nog niet in dergelijke grote getale op de Nederlandse wegen te bewonderen zijn, is dat voor een flink aantal trajecten nog ontheffing van gemeenten nodig is. In totaal is binnen deze proef ruimte gegeven voor dan wel maximaal honderd deelnemende bedrijven, dan wel driehonderd combinaties. In de eerste proef, die startte in 2000 deden vier bedrijven mee met vier combinaties. Deze proef duurde officieel tot 2003, maar de bedrijven kregen tot het starten van de tweede proef ontheffing.
De RDW, die gisteren haar testcentrum openstelde voor geïnteresseerden, is druk doende gemeenten te bewegen ontheffingen te verlenen. “Het is goed dat er een instantie is die ons daarbij helpt, want dat scheelt bergen werk. Daarnaast zouden wij als transporteur minder bereiken bij de overheid. Er is dus ook nog eens meer kans van slagen als een bij de overheid bekende instantie die zaken regelt”, aldus Ben Baijense van bloementransporteur Baijense uit Gameren.
De officiële opening vond plaats onder begeleiding van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de RDW en Transport en Logistiek Nederland. Het weer dreigde vlak voor het startschot van de tweede proef nog even roet in het eten te gooien, maar de weergoden bleken het uiteindelijk vooral te hebben gemunt op de sprekers van de organiserende partijen, die in de feesttent op het RDW-testcentrum moeilijk te verstaan waren onder de regenbuien.
De wagens mogen een lengte hebben van maximaal 25,25 meter (treingewicht zestig ton), waar tot nu tot 18,75 meter en een gewicht van vijftig ton was toegestaan.

Reageer op dit artikel