nieuws

Veel gestelde vragen van lezers

Home

De redactie van Heftig selecteerde de meestgestelde vragen van lezers en geeft de antwoorden! Ook een vraag? Stuur het naar Heftig: Postbus 4, 7000 BA, Doetinchem of mail: heftig@reedbusiness.nl<

* Mag ik nog binnen rijden met mijn dieselheftruck?
Vanaf 1 januari 2003 is het voor bedrijven verboden om dieseltrucks tot vier ton in gesloten ruimtes in te zetten. Dieselmotorenemissies bevatten samengestelde stoffen die kankerverwekkend zijn. Voor de categorie tot vier ton is gekozen omdat er een goed elektrisch of lpg-alternatief voor is. Tot op heden was onduidelijk wat precies onder gesloten ruimten werd verstaan. Nu blijkt dat halfopen ruimten en scheepsruimten ook onder dit verbod vallen. Het even naar binnen rijden met een dieseltruck is ook niet meer toegestaan.
Op www.bmwt.nl staat ook informatie over dit onderwerp. (Onder tabblad FAQ, veelgestelde vragen, in linkerbalk staat halverwege de kop: ‘Heftrucks met dieselmotoren in binnen-ruimtes’)

* Hoe controleert de Arbeidsinspectie op binnen dieselen?
De Arbeidsinspectie controleert pas als er een klacht is gemeld. Vanuit de Intern Transportbranche zijn nog geen meldingen binnengekomen, maar dat is volgens de Arbeidsinspectie slechts een kwestie van tijd. Bij een overtreding treedt na een waarschuwing een overgangsregeling van een half jaar in werking, waarbinnen een alternatief moet worden aangeschaft in de vorm van een elektrische vorkheftruck, of een LPG-uitvoering met katalysator. Binnen dat half jaar mag er van de Arbeidsinspectie nog tijdelijk worden doorgewerkt met de diesels, mits deze zijn uitgerust met een correct functionerende oxidatiekatalysator en een roetfilter. Blijft de gebruiker daarna nog in gebreke, dan hanteert de Arbeidsinspectie een boete van circa 2250 euro.

* Het heftruckcertificaat is verlopen. Moet ik weer naar een training?
Hoe zit het? Het is voor alle hef- of magazijntruckchauffeurs wettelijk verplicht om rij-instructie te volgen. Alleen meldt de wet niet hoe deze instructie eruit moet zien. Als er een ongeluk gebeurt, moet het bedrijf de Arbeidsinspectie kunnen overtuigen dat er een goede instructie is geweest. Een certificaat/rijbewijs is niet verplicht, maar voldoende instructie wel! Wel toont een certificaat dat er een opleiding is geweest. Veel bedrijven laten hun chauffeurs daarom om de vijf jaar een tweedaagse opfriscursus (theorie en praktijk) volgen.

* Mijn certificaat voor vakbekwaamheid hef- en reachtruckchauffeur van de EVL loopt af. Moet ik ook opnieuw theorie doen?
Als je EVL-certificaat wilt verlengen dan moet je zowel theorie als praktijk opnieuw doen, dus ik zou maar snel in die boeken duiken! Een opfriscursus elke vier a vijf jaar is een goed plan omdat er vaak weer nieuwe regels bijkomen zoals de verplichte gordel of dat diesel rijden tot vier ton binnen verboden is.

*Hoe zit het als je een heftruckcertificaat hebt en je moet op de reachtruck rijden, of andersom?
De reachtruck wordt gezien als een soort heftruck. Er gelden dan ook dezelfde regels als voor een heftruck: je moet ‘een instructie’ hebben gevolgd om met de truck te mogen werken. De wet zegt alleen niet hoe die instructie er precies uit moet zien. Een certificaat of rijbewijs is dus niet wettelijk verplicht maar geeft je wel een bewijs dat je een goede opleiding hebt gevolgd. De werkgever is uiteindelijk verantwoordelijk voor ‘voldoende’ opleidingsniveau van de chauffeurs. Veel opleiders bieden een heftruckopleiding aan en hebben daarnaast een extra, aanvullende 1-daagse reachtruckopleiding om ook de juiste kneepjes van deze truck te leren. Je krijgt dan bij je heftruckcertificaat en speciale aantekening dat je ook de reachtruckcursus hebt gevolgd. Gezien de verschillen tussen een hef- en reachtruck is zo’n 1-daagse bijscholing geen overbodige luxe…

* Ik heb een neefje dat erg graag heftruckchauffeur wil worden. Praktijk haalt hij wel, maar hij heeft ontzettend moeite met lezen, hij is namelijk dyslectisch. Wat moet ie nu doen want hij kan de boeken en het examen niet goed lezen?
Heb je moeite met lezen en de Nederlandse taal? Op zo goed als alle goede opleidingsinstituten is het mogelijk om een mondeling examen af te leggen. Een instructeur leest dan de vragen voor in een apart lokaal. Soms gebruiken ze hiervoor zelfs een groot heftruckmodel om onderdelen aan te kunnen wijzen. Ook is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor een theorie-examen. Vaak heb je hiervoor wel een briefje nodig van je baas. Sommige opleiders werken sowieso al met kleine groepen zodat je meer tijd krijgt voor theorie. Of je krijgt een extra dagdeel theorie in plaats van praktijk. Gewoon vragen, je bent zeker niet de enige!

Reageer op dit artikel