nieuws

Uitstel Duitse aansluiting op Betuwelijn

Home

De aanpassing van het spoor tussen Zevenaar/Emmerich en Oberhausen, als aansluiting op de Betuwelijn, is door de Duitse overheid uitgesteld. Het zou bekostigd worden uit de opbrengst van de maut. Omdat deze nog niet is ingevoerd, zit het Duitse ministerie van Verkeer met een gat van 2,6 miljard euro in de begroting, waardoor verscheidene projecten, waaronder dus deze aansluiting, voorlopig in de ijskast worden gezet.

Dat meldt Dagblad De Gelderlander vanochtend. Het Nederlandse deel van de Betuwelijn, die de Rotterdamse haven per spoor met het Ruhrgebied verbindt, moet in 2006 klaar zijn.
Vorig jaar spraken Duitse en Nederlandse ministers af dat de Duitse aansluiting op de Betuwelijn ook in 2006 klaar zou zijn. In juli was nog een akkoord gegeven voor de eerste planningsfase. Deze is echter nu weer stopgezet.

Grote zorgen
Ondernemers in het Ruhrgebied maken zich hierover grote zorgen. Dat bleek gisteren tijdens een bijeenkomst van de gezamenlijke Kamers van Koophandel in Duisburg, waar de economische vooruitzichten ter sprake kwamen.

Gevolgen nog onduidelijk
Wat de gevolgen van de Duitse beslissing zijn is nu nog onbekend. Dat hangt mede af van de hoeveelheid vrachttreinen die tussen Rotterdam en het Duitse achterland gaan rijden. Aanvankelijk zal de capaciteit van het bestaande spoor tussen Zevenaar/Emmerich en Oberhausen voldoende zijn om extra treinen af te wikkelen. Maar met honderdveertig goederentreinen per dag, wat de uiteindelijke verwachting is, zal een derde spoor broodnodig zijn. Behalve een derde spoor gaat het ook om aanpassingen aan seinen, wissels en het voltage op de stroomleiding, om extra treinen aan te kunnen. De aanpassing kost enkele honderden miljoenen.

Reageer op dit artikel