nieuws

Praat mee: MKB onderschat belang van supply chain management

Home

Van de bedrijven met minder dan honderd werknemers heeft nog maar 28 procent een strategie op het gebied van supply chain management (SCM) ontwikkeld. Dat blijkt uit onderzoek van LogistiekKrant en ITlogistiek onder 400 bedrijven. Onderschat het midden- en kleinbedrijf het belang van SCM?

Dat supply chain management een belangrijke discipline is voor de bedrijfsvoering, is bij de wat grotere bedrijven wel bekend. Van de bedrijven met honderd tot vijfhonderd werknemers heeft 62 al een SCM-strategie ontwikkeld, van de bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers zelfs 71 procent. Het midden- en kleinbedrijf blijft hierbij ver achter.
Aan de vooravond van het Supply Chain Event op 26 november heeft LogistiekKrant vier deskundigen naar hun mening over deze stelling gevraagd: prof. Hans Wortmann van de Rijksuniversiteit Groningen, Cosmas Hoefnagels van Frans Maas, Joris van de Klundert van Mateum en Hans Wissink van ASML. Op het Supply Chain Event zelf kreeg deze discussie een passend vervolg. Wat is uw mening?

Zie ook LogistiekKrant nr. 19, 28 november 2003

Klik hier en reageer nu op de stelling (maximaal 200 woorden).

Uw reactie verschijnt dan hieronder.

26-11-2003: Hans Wortmann, Rijksuniversiteit Groningen 

“Ik denk dat de stelling juist is, alleen al omdat de afnemers van deze kleine bedrijven wel over SCM nadenken. Bovendien denk ik dat de hele economie beweegt in de richting van netwerk-organisaties. Nota bene: misschien denken kleine bedrijven er wel over na, maar niet onder het label SCM.”

26-11-2003: Cosmas Hoefnagels, Frans Maas

“Ik kan me voorstellen dat in kleine bedrijven de logistieke processen nog relatief eenvoudig en overzichtelijk zijn. De noodzaak om er een aparte strategie voor te ontwikkelen is dan nog niet zo evident. Vroeg of laat zullen ze echter ook in deze bedrijven gaan kijken naar de toegevoegde waarde die SCM al dan niet kan hebben.”

26-11-2003: Joris van de Klundert, Mateum

“Er is een aantal voor de hand liggende verklaringen voor een gebrek aan aandacht voor een SCM-strategie: geen macht in de keten, geen beschikbare capaciteit voor SCM en geen kennis over SCM. Het gebrek aan aandacht past denk ik in de ‘hands on’-prioriteiten die kleinere bedrijven stellen. Daarbij zal het zeker voorkomen dat hun langetermijnbelang in de supply chain geschaad wordt.”

26-11-2003: Hans Wissink, ASML

“SCM en daarin de behoefte aan eigen regie neemt toe naarmate een bedrijf zelf de eigenschappen van een ‘original equipment manufacturer’ vertoont. Dit type bedrijven vind je bij kleine en middelgrote bedrijven relatief weinig. Bovendien zijn deze bedrijven vaak ingebed tussen klanten en leveranciers met een grotere omvang. Het regie-aspect binnen SCM vind je hier daarom weinig terug. Relatiemanagement is hier eerder van belang.”

Reageer op dit artikel