nieuws

Maut-brief naar Bolkestein

Home

Verscheidene Europese vervoersorganisaties hebben aan Eurocommissaris Bolkestein (interne markt) en aan zijn collega Monti van concurrentieverhoudingen een brief gestuurd waarin ze met klem vragen om uitstel van de invoering van de Duitse tol, de maut. Dat bleek gisteren tijdens een uitzending van het televisieprogramma Twee Vandaag. Grootste knelpunt rond de maut vormt het niet beschikbaar zijn van de OBU’s.

De On Board Units zijn er nog niet, in geen enkel Europees land. Bovendien zou de inbouw volgens de vervoersorganisaties grotweg vier uur per kastje in beslag nemen en zodoende zou het al ‘zeer moeilijk’ worden überhaupt alle OBU’s in te bouwen voor een september, als ze al voorradig zouden zijn.
De vervoersorganisaties beseffen dat ze de Duitsers niet kunnen dwingen de zaakjes goed op orde te hebben, maar hebben nu hun hoop volledig gericht op Europa. De hoop richt zich op uitstel van de maut tot het moment dat er voldoende OBU’s beschikbaar zijn. “Of in ieder geval tot januari 2004”, aldus Clarisse Buma van TLN. Naar schatting van TLN, KNV en EVO zijn in Nederland alleen al zo’n 35.000 OBU’s nodig. Alternatieven voor het werken met de kastjes zijn ‘betalen aan de grens’ en het ‘invullen van formulieren via internet’. Volgens TLN leveren deze beide alternatieven problemen op als je plotseling beslist ‘in de buurt van waar je je bevindt’ een pakje of andersoortige lading mee te nemen.

Reageer op dit artikel