nieuws

Renault Magnum 440 pk: Nimmer geëvenaard!

Home

Bijna dertien jaar geleden lanceerde Renault onder de naam AE een truckconcept dat destijds uniek was en dat nu nog steeds is. Het inmiddels tot Magnum omgedoopte voertuig is vorig jaar op vele punten verbeterd en mede daardoor een nog altijd concurrerende en attractieve bedrijfsauto. TTM testte de 440 pk versie op de buitenlandse testroute.

Download hier het artikel
in PDF-formaat (943 Kb)

Geen enkele andere truckfabrikant heeft het aangedurfd om een zo compromisloos voertuig te ontwikkelen Renault met de Magnum heeft gedaan. Wel hebben sinds 1990 alle truckmerken extra ruime cabines voor het langeafstandstransport op de markt gebracht waarvan sommige een grotere inhoud dan de Magnum cabine hebben, maar het concept van de modulaire, kubusvormige bouwwijze durfde niemand aan. Dat lef heeft alleen een Créateur des Camions als RVI. De Magnum heeft een stabiele groep klanten tussen de 7000 en 8000 per jaar. En dat zijn lang niet alleen eigen rijders.

Facelift
De recentste facelift van de Magnum bracht een nieuwe grille en nieuwe koplampen. De grille maakt een betere motorkoeling mogelijk, de koplampen zijn grote units uit één stuk die bovendien beduidend meer licht geven dan de oude lampen. De belangrijkste veranderingen vindt men echter binnen in de cabine. RVI biedt een vijftal verschillende interieurs. Onze testtruck had het Standaard interieur dat in Nederland op ongeveer zestig procent van alle verkochte Magnums wordt geleverd. Zoals op de foto’s is te zien bevat die uitvoering twee bedden waarvan het onderste kan worden omgebouwd tot zitje. De bijrijderstoel is draaibaar. Bij de Classic-versie, die na de Standaard-versie in ons land het meest wordt verkocht, is de bijrijderstoel niet draaibaar en is er maar één bed. De andere drie versies zijn de Storage, met een kast in plaats van een bijrijderstoel, de Duo, met een niet draaibare maar wel geveerde bijrijderstoel en tenslotte de Freedom waar helemaal geen bijrijderstoel in zit.

Licht
Onze testauto was verder voorzien van het Euro pakket dat bestaat uit airco en een standkachel. Het is het pakket dat door veruit de meeste klanten wordt gekozen. Verder had de door TTM geteste Magnum een ‘Light’ pakket, bestaande uit lichtmetalen wielen, tank- en luchtketels. Daarmee bespaart men ettelijke tientallen kilo’s. Overigens is het eigen gewicht van de Magnum gedurende zijn bestaan steeds verder teruggebracht. Bij de laatste facelift werd bijvoorbeeld ook het koppelingshuis en de dwarstraverse van de motorophanging van aluminium gemaakt waardoor 51 kg aan gewicht werd bespaard. Vergeleken me de maxicabines van andere truckmerken is de Magnum nu één van de lichtste zo niet de lichtste.

Reageer op dit artikel