nieuws

Door fileproef rijdt verkeer langzamer, maar wel door

Home

Door de landelijke fileproef op de snelweg A1 tussen Apeldoorn en Deventer duurt de reis op dat wegvak langer. Het verkeer kan echter wel doorrijden, terwijl voor het experiment op hetzelfde traject dagelijks kilometers lange files stonden. Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van Rijkswaterstaat. Lichtbakken boven de weg reageren op het verkeersaanbod en geven bij dreigende filevorming een lagere maximimsnelheid aan.

Aangezien overal langs het weggedeelte camera’s zijn aangebracht, is de pakkans voor weggebruikers die de aanwijzing negeren vrijwel 100 procent.

Vlak na de start van de proef bleek dat de files juist langer waren geworden. Volgens Rijkswaterstaat kwam dat, omdat automobilisten plotseling op de rem trapten zodra ze een lagere maximumsnelheid op de lichtbak zagen verschijnen. Nadat de apparatuur was aangepast, nam de lengte van de files wel af, aldus de dienst.

Uit het eerste onderzoek naar de fileproef blijkt dat weggebruikers minder vaak van rijstrook wisselen. Ook zijn er minder schokgolven in de rij auto’s. Verkeersdeelemers hebben wel aangegeven dat zij het aan- en uitflitsen van de lichtbakken erg onrustig en afleidend vinden. Daarom is besloten het systeem verder te verfijnen, zodat de lampen minder vaak aangaan en beter reageren op het werkelijke verkeersaanbod.

Rijkswaterstaat heeft tevens een zogenoemde pardontijd ingevoerd. Nadat de maximumsnelheid is verlaagd, heeft de automobilist nog dertig seconden om daarop te reageren. Hij krijgt dus niet onmiddellijk een bekeuring. Als weggebruikers geleidelijker terugschakelen naar een lagere snelheid blijft het verkeer beter op gang, aldus de dienst.

Het experiment op de A1 duurt nog tot eind februari 2003. Daarna beslist het ministerie van Verkeer of het systeem op meer snelwegen ingevoerd zal worden.

Reageer op dit artikel