artikel

Picnic laat spannende operatie zien

Home Premium 2151

Picnic laat spannende operatie zien

Ruim een jaar geleden startte Picnic als online retailer in een deel van het dc van Boni in Nijkerk. Nu bruist de ruimte van activiteit. Logistiek Live in optima forma.

“Eigenlijk een heel normaal magazijn”, zegt Wybe-Jan Bleeker, verantwoordelijk voor de supply chain van online supermarkt Picnic. Zo normaal als hij aangeeft is het niet, zo bleek vorige week tijdens de jaarlijkse Logistiek Live, waar veel interesse bleek te bestaan voor een bezoek aan het fulfilmentcenter in Nijkerk. Het magazijn is op de keper beschouwd een grote supermarkt waar hoofdzakelijke jonge orderpickers – HBO drop-outs volgens Bleeker – met digitale boodschappenlijstjes langs de schappen gaan.

Innovatieve app in plaats van winkel

Picnic kreeg vorig jaar landelijke bekendheid door frontaal de aanval te openen op bestaande e-commerce activiteiten van retailers als Ahold en Jumbo. Het logistieke concept valt vooral op vanwege het laatste traject, de last mile bezorging bij consumenten. Bleeker vat het samen als: hightech SRV man. Innovatief is met name de app die consumenten gebruiken. De winkel is de app – er is geen website meer nodig. Op de smartphone kunnen klanten hun boodschappen virtueel in hun mandje leggen op elk moment van de dag. Voor 22.00 uur besteld is de volgende dag in huis, zonder bezorgkosten, maar wel in een beperkt gebied.
Om efficiency te krijgen geeft Picnic de timeslots aan. De klant krijgt vervolgens via een bericht nauwkeurig te horen wanneer binnen een tijdsbestek van 20 minuten de bestelling daadwerkelijk plaats vindt en kan zelfs de bezorger volgen op zijn mobiel. Optimalisatie van distributie vanuit hubs per stad – zoveel mogelijk drops per uur – levert de marge op die nodig is om gratis te kunnen bezorgen.

Zelf ICT ontwikkeld naast standaard WMS

Het fulfilmentcenter bestaat uit een warehouse van 3.000 vierkante meter met drie temperatuurzones. De pickers lopen langs de legbordstellingen met kratten per klant, waarin drie plastic tasjes zitten om voedingsmiddelen te scheiden van schoonmaakartikelen. Speciale kratten zijn voor gekoelde en bevroren producten. Orderpicken gebeurt met gecombineerde ringscanners en polsterminals. Inmiddels werken tachtig medewerkers hoofdzakelijk op flexbasis aan het klaar zetten van de bestelde boodschappen.
Aan de basis van het warehouseproces staat het WMS van Davanti, die de deelnemers van Logistiek Live meenam naar deze bijzondere klant. Het pakket is een cloud oplossing. Daarom heen ontwikkelde het bedrijf diverse aanvullende tools en applicaties.

Verdubbeling in aantal bezorgdagen

“Iedere week hebben we hier weer nieuwe uitdagingen.” Bleeker vertelde dat er zeker uitdagingen zijn geweest om de razendsnelle volumegroei te baas te blijven. Pickfouten worden onmiddellijk met de klant besproken, nalevering de volgende dag is meestal geen probleem.
Online supermarkt Picnic heeft vorige week de 175.000-ste bestelling bezorgd. Het bedrijf bezorgt de boodschappen inmiddels gratis tegen de laagste prijs in Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. Eerder deze maand verdubbelde het bedrijf het aantal bezorgdagen van drie naar zes. Inmiddels hebben ruim 15.000 consumenten besteld bij de vernieuwende dienst, die door zijn elektrische bezorgwagentjes duurzamer is dan de traditionele supermarkten. Veel nieuwe klanten bestelden daarbij nooit eerder online hun boodschappen.

Reageer op dit artikel