artikel

Logistiek Live: PostNL Extra@Home betrekt personeel bij verbeterslag

Home 1338

De vraag naar ‘gemak’ neemt snel toe onder consumenten. Logisch gevolg is dat PostNL Extra@Home in Amersfoort groeit. Het bedrijfsonderdeel houdt zich bezig met onder andere de last-mile distributie van volumineuze artikelen. “We hebben flinke kwaliteitstappen gezet, ook samen met uitzendorganisatie In Person, en beginnen daarvan nu de vruchten te plukken”, stelt Shahrzad Winkel-Khalili, manager operations bij PostNL Extra@Home.

Logistiek Live: PostNL Extra@Home betrekt personeel bij verbeterslag
Shahrzad Winkel-Khalili, manager operations bij PostNL Extra@Home leidt u 27 oktober graag rond.

De komst van operations manager Winkel-Khalili, anderhalf jaar geleden, ging gepaard met een duidelijke verandering in mentaliteit bij de Amersfoortse vestiging. “De focus is veel meer dan voorheen op kwaliteit komen te liggen en we zijn er ook in geslaagd om de gewenste verbeterslag te maken dankzij het aanbrengen van structuur op de werkvloer. Het personeel heeft hieraan duidelijk bijgedragen met het inbrengen van veel even goede als simpele ideeën.”

Potentie aanwezig, prestaties nog onvoldoende

Winkel-Khalili draait er niet omheen, de potentie van Extra@Home was overduidelijk aanwezig, maar de prestaties lieten te wensen over. Op de 12.000 m2 magazijnvloer zijn vooral volumineuzere goederen te vinden die bijvoorbeeld bij aflevering een installatie vereisen. “Denk aan witgoed, televisies, maar ook banken. Goederen die we met één of met twee mensen bezorgen. Consumenten bestellen ook deze artikelen in toenemende mate online bij onze klanten en maken vervolgens gebruik van services zoals het afleveren aan huis, het installeren en het mee terug nemen van het oude artikel, zoals een wasmachine.” In de Extra@Home-keten werkt PostNL samen met enkele partners die te vinden zijn in Leek, Eindhoven en St. Niklaas (België).

Zekerheid over bestelde artikel

De consument die zelf op pad gaat met de Boedelbak, maar dit graag inruilt voor de last-mile diensten en eventueel aanvullende service van Extra@Home, wil uiteraard wel graag zekerheid over zijn bestelde artikel. “Dat doen we nu door aan te geven wanneer we kunnen leveren en op de dag zelf melden we binnen welke drie uur we er kunnen zijn. Begin 2017 starten we met tijdvakkeuze voor het afleverproces. Vandaag bestelde artikelen morgen afleveren bieden we al aan.”

Kort logistiek proces

Met de groeiende onlinemarkt neemt ook de omzet van dit PostNL- bedrijfsonderdeel toe. Toch gelooft de operations manager niet in steeds grotere volumes als middel voor het behalen van efficiëntie. “Ik denk dat je je als leverancier van de diensten die wij aanbieden beter kunt richten op het zo kort mogelijk maken van het logistieke proces met gebruik van zo min mogelijk handjes. Uiteraard is de kans groot dat je bij een groeiend bedrijf meer mensen nodig hebt, maar de focus moet altijd op innovatie van de processen liggen. En dat houdt ook in dat je misschien wel ander personeel nodig hebt dan vijf of tien jaar geleden.”

Logistiek Live: Lean Orange Belt bij PostNL Extra@Home

In anderhalf jaar tijd is er veel veranderd bij Extra@Home. Al het operationele personeel, vast en ingehuurd, heeft een Lean Orange Belt-opleiding aangeboden gekregen. “Dat past uiteraard bij de adoptie van het lean-gedachtengoed. We hebben standaard werkmethodes hebben gemaakt, zodat nieuw personeel makkelijk integreert in het bestaande proces. Ook bekijken we nu elke dag hoe we een dag eerder hebben gepresteerd en wat we die dag gaan doen. Ook hebben we inzichtelijker gemaakt wat waar staat en hebben we een overzicht gemaakt van wat we nog willen verbeteren. Die info delen we met behulp van borden op de werkvloer.” De borden waar Winkel-Khalili het over heeft zullen ook zichtbaar zijn tijdens het bezoek van Logistiek Live in Amersfoort op 27 oktober.

Uitzendkrachten

De samenwerking met In Person is in anderhalf jaar tijd ook iets veranderd. “We gebruiken nu gemiddeld minder uitzendkrachten voor hetzelfde werk, maar ze zijn wel belangrijker geworden. Sommige uitzendkrachten zijn zelfs uitgegroeid tot specialist in bepaalde processen.”

Resultaten worden zichtbaar

“Vanaf de werkvloer zijn er fantastische ideeën ingebracht. We zetten orders nu anders neer en dat biedt voordelen bij het oppakken van artikelen. Ook hebben we de adresdragers zichtbaarder kunnen maken dankzij een goede tip. De verbeterslagen zijn het resultaat van het regelmatig stilstaan en kijken naar hoe we werken en wat er beter kan en moet.” De nadrukkelijkere rol van het magazijnpersoneel in het verbeterproces wordt gestimuleerd. En volgens Winkel-Khalili beginnen klanten daarvan de resultaten te zien. “Ze waren sceptisch, maar hebben nu kunnen zien dat we een goed tuinseizoen wisten te draaien, iets wat voor ons toch een belangrijk piekmoment is in het jaar.”

‘Stevige discussie op de inhoud’

De erg  procesgerichte operations manager is tevreden met de zichtbare positieve veranderingen. Ze heeft ervaren dat het meer invloed geven aan het personeel op de werkvloer tot mooie verbeterstappen leidt: “Mensen op de werkvloer hebben vaak goede ideeën. Maar wil je daarvan kunnen profiteren, dan moet je ze wel het gevoel geven dat ze zich gewaardeerd voelen. Maak contact en houd contact, laat weten welke doelen je nastreeft. Laat ook iedereen zien welk effect hij of zij heeft op het totaalresultaat. Is de relatie goed, dan kun je ook een stevige discussie voeren op de inhoud.”

Andere deelnemers Logistiek Live 2016

Logistiek dienstverlener Zijderlaan, Suiker Unie en Egemin Automation doen in 2016 eveneens mee aan Logistiek Live. Hetzelfde geldt voor WDP en Picnic (Davanti). Hiervan volgen nog artikelen op de website in aanloop naar het evenement op 27 oktober.

Reageer op dit artikel