artikel

De opmars van dimensional pricing

Home Premium

De opmars van dimensional pricing

Niet het gewicht, maar de omvang bepaalt de prijs van het pakket. De nieuwe methode van prijscalculatie wordt in Amerika ingevoerd. Nederland is nog niet zo ver, maar dat lijkt een kwestie van tijd.

De twee grootste pakketbezorgers in Amerika, UPS en Fedex, stappen over op betalen op basis van volume. UPS introduceert eind dit jaar ‘dimensional pricing’. UPS volgt hiermee het voorbeeld van concurrent Fedex dat in mei dezelfde koerswijziging had aangekondigd. Fedex voert de nieuwe prijsmethode in de Verenigde Staten in per 1 januari 2015.

Volumeprijs pakketten

De aanpassing is simpelweg een volgende stap. Fedex hanteert namelijk al een volumeprijs voor pakketten met een omvang 0,08 kubieke meter en meer. Ook alle express pakketten zijn al deels geprijsd op volume. UPS Amerika gebruikt ‘dimensional pricing’ al voor luchtvracht en voor pakketten van en naar Mexico.

Groei E-commerce de oorzaak

De nieuwe, aangekondigde  methode gaat voor alle pakketten in Amerika gelden, zowel lucht- als vrachtvervoer en dus ook voor e-commerce. De toename van online winkelen en dus de te vervoeren pakketten, is juist de reden van de wijziging. De toegenomen populariteit van e-commerce leidt tot meer grote, lichtgewicht pakketten waardoor de omzet per pakket daalt. In vergelijking met 2012 slonk de omzet per zending met 0,6 procent, aldus UPS. David Vernon, een analist werkzaam bij Sanford C. Bernstein & Co gaat er van uit dat de nieuwe methode UPS zo’n vijf procent netto omzet zal bezorgen op jaarbasis.

Milieu of geld verdienen?

De twee grootste pakketbezorgers ter wereld voeren met name het milieu op als reden voor de verandering. Om de kosten te drukken moeten verladers immers slimmer verpakken. Overdadig gebruik van verpakkingsmateriaal zal worden gereduceerd wat leidt tot minder materiaal-, minder brandstofverbruik, lagere emissie en transportkosten.

Miljoenen aan vervoerskosten

Of het gebruik van verpakkingsmateriaal inderdaad wordt teruggedrongen door de prijsverandering moet nog blijken. Wat wel zeker is, is dat iemand de extra vele miljoenen dollars aan vervoerskosten moet betalen. Want kost het vervoeren van een pakket van twee kilo in een grote of kleine doos nu net zo veel, straks niet meer. De parameters afstand, gewicht én goede prijsafspraken, worden vervangen door volume waardoor het vervoeren van een volumineus  pakket flink duurder wordt.

Het hele artikel is te lezen in het augustusnummer van Logistiek magazine

Reageer op dit artikel