artikel

Magetra bespaart door Transporeon-platform op wachttijden laden en lossen

Home Premium

Magetra bespaart door Transporeon-platform op wachttijden laden en lossen

De Belgische transporteur Magetra is hard bezig om de eigen organisatie te versterken. IT speelt daarin een sleutelrol. Steeds intensiever maakt de onderneming gebruik van Transporeon-web, een webgebaseerd platform waarmee transporteurs en verladers elektronisch met elkaar kunnen communiceren. Ook implementeert Magetra een nieuw TMS met meer mogelijkheden.

De Belgische transporteur Magetra is hard bezig om de eigen organisatie te versterken. IT speelt daarin een sleutelrol. Steeds intensiever maakt de onderneming gebruik van Transporeon-web, een webgebaseerd platform waarmee transporteurs en verladers elektronisch met elkaar kunnen communiceren. Ook implementeert Magetra een nieuw TMS met meer mogelijkheden.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Magetra   Leverancier/dienstverlener: Transporeon
Plaats: Luik, België  
Branche: metaal- & kunststofindustrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Transporeon-web  

"We zijn vrij actief met IT, het stelt ons in staat om efficiënter te werken", vertelt algemeen directeur Damien Schils (foto).

 

De ligging van de Magetra vestiging in Luik is erg centraal. Vanuit het pand aan de Avenue de L’Independance kijken de werknemers uit over het Ile Monsin, een eiland in de rivier de Maas. Iets naar het zuidwesten ligt het plaatsje Jupille, waar de pils Jupiler wordt gebrouwen. Wie in die richting verder rijdt, arriveert na vijftien kilometer bij Magetra’s grootste klant: Arcelor Mittal. ’s Werelds grootste staalproducent maakt eveneens gebruik van Transporeon en via het platform schiet het transportorders in het systeem van Magetra. Schils: "Met het oog op efficiëntie proberen we zoveel mogelijk handmatig werk te vermijden. Transporeon helpt ons daarbij."
   
De algemeen directeur van Magetra heeft een paar goede redenen om handmatig werk zoveel als mogelijk te vermijden. "Je voorkomt er fouten en wint er administratieve tijd mee." Met verschillende opdrachtgevers van Magetra wordt via het Transporeon-platform samengewerkt. Voorbeelden van dergelijke klanten zijn naast Arcelor en ThyssenKrupp ook SCA en Nestlé Waters. Het gebruik van het platform heeft volgens Schils onder andere als voordeel dat er niet al teveel telefonisch verkeer nodig is tussen opdrachtgever en Magetra. 
 
‘Liefst iedereen op zelfde platform’
Dat Magetra met verschillende opdrachtgevers op vrijwel dezelfde manier kan werken, is volgens de algemeen directeur een ander voordeel van het platform. "Wij zien het liefst al onze opdrachtgevers met eenzelfde systeem werken, zoals Transporeon. Dat betekent dat ook wij aan slechts één systeem genoeg zouden hebben. We constateren dat er goede stappen in die richting worden gezet, maar de ideale situatie hebben we nog niet bereikt. Gunstig is dat Nestlé Waters wel van het platform gebruik maakt", aldus Schils.
     
Vanuit het kantoor van Magetra kijken de werknemers uit op de industriële omgeving rond Luik. De bergen grondstoffen ademen de sfeer die past bij de grote klanten van het bedrijf. Met zowel Arcelor als ThyssenKrupp heeft de onderneming twee grote staalbedrijven als klant. Naast staal, is het bedrijf ook actief in de sectoren wijn, water en papier. De ligging van Luik is ten opzichte van het Ruhrgebied ook gunstig, waar vrachtauto’s van Magetra lading ophalen voor ThyssenKrupp. Door de recente overname van Mathieu in Eupen heeft Magetra haar vloot eigen vrachtauto´s weten te verdubbelen van tachtig naar honderdzestig trucks. Ook heeft het bedrijf er naast Eupen nog vestigingen in Luxemburg en Slowakije bijgekregen.  

     

Naast de honderdzestig eigen auto´s huurt het bedrijf daarnaast veertig trucks in die onder de vlag van de onderneming rijden. In enkele gevallen zet Magetra zelfs charters in, waarmee het dus de beschikking heeft over een aanzienlijke vloot aan rijdend materieel. Vanuit Luik vertrekken er ook ladingen, verzorgd door de transporteur, per spoor naar Italië. Zowel het vervoer over de weg als het transport per spoor verloopt voor een groot deel via het elektronische orders- en vrachtplatform. Modules die door de vervoerder worden ingezet, zijn No-touch order voor het ontvangen van direct orders van de verlader, Timeslot management bij het laden en lossen en Transport visibility, wat het plaatsen van een afleveringsstatus inhoudt. Het aantal geaccepteerde directe orders bedroeg in juli 466 en in juni 592, in beide perioden werd een min of meer gelijk aantal tijdvensters geboekt in Transporeon (39 om 38) en het aantal geplaatste statusmeldingen bedroeg 683 (juli) en 907 in juni.

       

KPI’s als communicatieargument
Met een aantal grote multinationals als klant, bedrijven die over het algemeen erg gefocust zijn op het meten van prestaties, is het voor Magetra zaak om ook zelf de eigen prestaties goed te meten. Schils: "Dat is precies de reden waarom we nu investeren om efficiënter te kunnen werken. Het is zaak om ook als vervoerder je eigen KPI te laten zien aan de klant. Als wij onze prestaties kunnen tonen, dan staan we als gesprekspartner sterker." Het goed en regelmatig in gesprek zijn en blijven met partners is sowieso iets wat volgens Schils belangrijk is. "Natuurlijk wordt een groot deel van onze deals bepaald door de prijs, maar daarnaast zijn goede communicatie en just-in-time leveren een goede tweede. Op tijd leveren is echt enorm belangrijk en dat krijg je alleen voor elkaar wanneer je op de juiste manier met elkaar communiceert. Transporeon kanaliseert een deel van die communicatie." 
   
Een goed voorbeeld van hoe KPI’s in het voordeel van een transporteur kunnen werken, zijn de activiteiten die Magetra voor SCA verzorgd. Met SCA is afgesproken dat door Magetra voor een week transporten worden ingeboekt. Dat is praktisch gezien voor Magetra niet altijd even handig. "Maar als wij in staat zijn om op basis van onze statistieken en KPI’s aan te tonen dat we bepaalde transporten beter op een ander moment kunnen verzorgen omdat dit beide partijen tijd en of geld bespaart, dan staat SCA daar uiteraard voor open." Het toegenomen inzicht in de orders, transporten en aflevertijden is deels aan Transporeon te danken, vertelt Schils. "Denk alleen al aan de wachttijden, die zijn bij SCA duidelijk afgenomen. Het inboeken van tijdvensters kost zeker tijd, maar het bespaart wachttijd bij het laden en lossen, dus slaat de balans toch door naar het positieve."  

Reageer op dit artikel