artikel

Tom Heesakkers, logistiek manager Gondrand Traffic

Home

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer Tom Heesakkers met een uitleg over de toegevoegde waarde van logistiek. Hij heeft een nieuwe vraag voor Richard van den Bosch (Adidas).

Tom Heesakkers, logistiek manager Gondrand Traffic
Tom Heesakkers

Wat levert logistiek concreet op aan marktwaarde voor jouw bedrijf en wat zou de toegevoegde waarde van logistiek kunnen zijn?

Gondrand is een logistiek dienstverlener. Zonder uitbestede logistiek heeft ons bedrijf dus geen marktwaarde. Ik zie onze toegevoegde waarde in deze tijd steeds meer in het zorgen voor transparantie en het geven van openheid, daar waar het de logistieke operatie betreft.

Wat ik bedoel is: laten zien welke impact de klant en zijn keten zelf heeft op de gemaakte kosten bij een dienstverlener en hoe hij die kan beïnvloeden. De goedkoopste dienst is immers een dienst, die niet hoeft te worden uitgevoerd.

 

Gelukkig zien we steeds meer bedrijven die ‘creatiever’ met de logistiek omgaan. Zij nemen de bestaande logistieke concepten integraal onder handen in plaats van de tarieven op deeltrajecten nog eens extra uit te knijpen.

 

Als we met zijn allen meer openheid durven tonen, brengt ons dat bij andere concepten dan de gebruikelijke. Daarmee valt integraal veel geld te besparen, terwijl iedere partij individueel meer kan verdienen.

 

Mijn ervaring met EMLog

Elk van de acht blokken bevat onderdelen die je direct in de dagelijkse praktijk kunt toepassen. In mijn situatie betekent dat inzicht in wat wij als logistiek dienstverlener, afhankelijk van de logistieke volwassenheid van een klant, voor die klant kunnen betekenen.

 

Ik heb nog altijd veel plezier van het blok Logistieke Strategie en Planning en het blok Distributielogistiek. In de gesprekken met klanten begin ik met de bedrijfsstrategie en daaruit volgend de logistieke strategie. Dat moet het uitgangspunt zijn van de samenwerking. Afhankelijk van de kennis en achtergrond van de klant treedt je op als adviseur en werk je samen een strategie uit, terwijl je een andere keer je kunt beperken tot de uitwerking van een concept.

In het college van Jeroen van den Berg heeft hij zijn boek "Integral Warehouse Management" behandeld. Dit boek zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor kaderpersoneel van een dc. Zelf grijp ik er nog vaak op terug om de ogen van collega’s en klanten te openen.

 

Een onderwerp dat in de toekomst meer aandacht zou mogen krijgen is de Tax Effective Supply Chain. Als er een opleiding is die dit onderwerp toegankelijk kan maken is het EMLog.

 

Vraag aan Richard van den Bosch (Adidas)

Hoe speelt jouw bedrijf logistiek gezien snel in op de vraagveranderingen in de markt?

 

 


Over de auteur

Naam                                                                : Tom Heesakkers

Geboortejaar                                                   : 1970

Bedrijfsnaam                                                  : Gondrand Traffic B.V.

Huidige functie                                                : Logistiek Manager

Contactgegevens                                            : tom.heesakkers@xs4all.nl

Welk jaar EMLog succesvol afgesloten      : 2009

 

Opleiding en werkervaring Heesakkers 

Commerciële Economie aan de Ichthus Hogeschool in Rotterdam (tegenwoordig INHolland) gestudeerd. In 1994 ben ik  bij een importeur van auto-onderdelen in de logistiek gestart en doorgeschoven naar voorraadbeheer en productmanagement. Tot 2003 heb ik bij nog twee andere automotivebedrijven gewerkt in de commercie en internationale distributie van onderdelen. Sinds 2003 zit ik de logistieke dienstverlening op het snijvlak van commercie/advies en logistiek. Gondrand is een middelgrote (150 FTE in Nederland) logistiek dienstverlener.

 

Reageer op dit artikel