artikel

Zet uw spare parts-operatie om in een business unit met omzet

Home

Wat is Spare Parts Logistiek? Het heeft alles te maken met after sales. Dergelijke service is een bewuste keuze en kent vele varianten. Bij het grote publiek spreekt met name servicegarantie op huishoudapparatuur en auto’s aan, waar bij industriele ketens voorbeelden als vliegtuigonderdelen en energie-industrie bekend staan. Bij deze laatste kunnen behoorlijke kosten gemoeid zijn.

Welke rol kan een logistiek dienstverlener hierin spelen?
Minder bekend zijn de B2B modellen waarbij geen capitale uitgaven mogelijk zijn. Europa wordt platter en landsgrenzen zijn geen belemmering meer. Maar hoe ga je om met onderhoudsmonteurs die op een lokaal contract staan, wie is de daadwerkelijke werkgever?
  
Wie beheert de voorraden, wie is eigenaar, wie draagt welke risico’s? Zal ik centraal of decentraal repareren?  Welke milieuwetgevingen zijn er actief in Europa? Wie betaalt voor transport en andere logistieke kosten? Hoe verdeel ik de kosten intern; per land, per verkoopkantoor? Dit is allemaal ‘core business’ van de logistiek dienstverlener.
 

Hoe verdien je er geld mee?
DHL Service Logistics heeft een ruime portfolio van voorbeeldklanten die graag hun ervaring delen. Uitbesteden van essentiele bedrijfsprocessen en centralisatie van voorraadbeheer kan cash opleveren omdat voorwaarden geschapen worden om de voorraden te laten dalen. Zo heeft DHL SPL een globale optimilisatie doorgevoerd voor een grote systeemleverancier die voorheen met meer dan 100 partners werkte in 220 landen.

    

Nu hebben zijn één partij aan te sturen, hebben 25% reductie in voorraden bereikt, de CS functie gecentraliseerd in drie werelddelen en de transportkosten aanzienlijk teruggebracht. DHL is verder gegaan door als ‘trading partner’ op te treden in de Emerging Markets in Afrika, Midden Oosten en voormalig CIS staten. Met inachtneming van de betaling aan DHL is de totale cash in het bedrijf hierdoor toegenomen in van te voren niet haalbaar geachtte getallen.

 

Frank Hofstee

 

Reageer op dit artikel